Українська література 7 клас

 

07.06

 Любі діти! Ось і підійшов до кінця цей навчальний рік. Він був складним і зовсім не таким, як попередні. Війна змінила все в нашому житті.  Проте ми живемо і рухаємося далі. Тому будемо готуватися до наступного навчального року і сподіватися, що він буде таким, як завжди, після нашої перемоги!

У народі кажуть: «Готуй віз взимку, а сани влітку». Це означає, що  варто заздалегідь розпланувати свою роботу і підготуватися завчасно. Зокрема, можна під час канікул прочитати великі за обсягом твори з літератури, щоб в подальшому полегшити собі процес навчання. Перед вами перелік найбільших творів, які вивчатимуться у 8-му класі. Рекомендую прочитати їх влітку.

Українська література  8 клас

1.   Іван Карпенко- Карий «Сто тисяч»

2.   Михайло Коцюбинський «Дорогою ціною»

3.   Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути»

4.   Юрій Винничук «Місце для дракона»

5.   Валентин Чемерис «Вітька +Галя або Повість про перше кохання»

На останньому уроці у цьому навчальному році пропоную повторити все вивчене. Для цього виконайте такі вправи та тестові завдання:

1)З’єднайте ім’я письменника та назву його твору: https://learningapps.org/view5859025

2)Виконайте тест «Асоціації»: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3620711

Гарних вам літніх канікул! Хай якнайшвидше настане МИР в нашій Україні! Віримо в наші Збройні Сили і тримаємося! Все буде Україна!


03.06

ТЕМА: Узагальнення та систематизація вивченого в 7-му класі

Повторюємо вивчене, виконуючи завдання тесту:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9906360 



31.05

ТЕМА: Володимир Івасюк. «Червона рута», «Водограй»

1.    Прочитайте матеріал підручника С. 214-216

2.    Прослухайте пісню Володимира Івасюка «Червона рута» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=iV_4XvldJw0

 

3.    Прочитайте матеріал про вірш «Червона рута», який став улюбленою піснею українців:

«Червона рута» — пісня Володимира Івасюка, яка стала однією з найвідоміших українських пісень у світі.

Володимир Івасюк написав її у 1970 році під час навчання у Чернівецькому медичному інституті.

Історія створення

У дитинстві юнак натрапив у батьковій бібліотеці на виданий 1906 року збірник коломийок, впорядкований Володимиром Гнатюком, в якому були рядки:

Ой ходила, говорила гільтайова мати,

Назбирала троєзілля мене чарувати,

Назбирала троєзілля червону рутоньку,

Та й схотіла зчарувати мене, сиротоньку.

За іншими даними, 1969 року В. Івасюк відвідав Етнографічно-меморіальний музей Володимира Гнатюка (с. Велеснів), де натрапив на фольклорні матеріали Володимира Гнатюка, які використав для написання пісні «Червона рута». Згодом мандруючи гірськими гуцульськими селами, Володимир знайшов інші варіанти коломийки про червону руту та записав легенду про загадкове чар-зілля, яке постає в народних переказах символом вічного та чистого кохання.

Легенда про червону руту (зв'язок пісні з народною творчістю).

Червона рута пов'язана з українським святом Івана Купала. За переказами, в Карпатах росте цілюща рослина з червоними квітами, за допомогою якої можна привернути до себе кохану людину. Дівчина, яка її знайде і зірве, буде щаслива в коханні. На Гуцульщині та Буковині серед місцевої молоді — як хлопців, так і дівчат — побутують звичаї виходу в гори після того, як зійде сніг. Якраз у цей час — у травні-червні у високогір'ї масово розцвітає рододендрон карпатський, чудові рожеві квіти якого слугують підставою для численних романтичних легенд[3]. Оскільки рододендрон карпатський на рівнинах природно не трапляється, а також враховуючи його лікарські властивості[4] і красу, склалась уява про нього як про чудодійну та чаклунську рослину.

Існують і інші погляди на те, яка саме рослина відповідає червоній руті. Одні вважають її квіткою роду рутові[5], інші — квіткою рододендрона жовтого, яка нібито чудом раз на якийсь час цвіте червоним.[6]. Обидва ці варіанти менш вірогідні, оскільки в місцевих говірках «рута» — це збірна назва трав'янистих рослин чи чагарничків загалом, а також важко уявити собі, що хтось називатиме «червоною» квітку явно жовтого кольору. Виходячи з цього, рутою (тобто рослиною) з привабливими червоними квітами є саме рододендрон карпатський.

4.    Прослухайте пісню Володимира Івасюка «Водограй» у виконанні автора:

https://www.youtube.com/watch?v=x5AUAUorsBE

5.    Прочитайте матеріал про пісню «Водограй»:

«Водогра́й» — пісня Володимира Івасюка, яка стала однією з найвідоміших українських пісень у світі.

Володимир Івасюк її написав 1970 року у 21-річному віці, ще коли він був студентом Чернівецького медичного інституту.

Історія створення

Задум «Водограю» навіяв композиторові косівський водоспад Гук. Пісня народжувалася в «муках творчості», довго викликала невдоволення. Івасюк вносив зміни в сюжет пісні і лише через певний час зміг написати варіант, який його влаштовував. У цій пісні — вираз нестримного буяння молодості.

На обласному телебаченні Івасюк мав добрих друзів: головного режисера Василя Селезінку та звукооператора Василя Стріховича, яким повідомив про дві нові пісні. Прем'єра пісень відбулася в програмі «Камертон доброго настрою». Для запису Івасюк запросив до студії оркестр ансамблю «Карпати» Валерія Громцева. Солісткою була молода вчителька музики Олена Кузнєцова, яка володіла гарним сопрано. Володимир з Оленою заспівали дуетом, зробивши дванадцять дублів.

13 вересня 1970 року пополудні Чернівецька телестудія на всю Україну транслювала прем'єри пісень «Червона рута» і «Водограй».

Обом пісням ансамбль «Смерічка» відкрив шлях у світ. У виконанні Назарія Яремчука та Мирослави Єжеленко «Водограй» став найкращою піснею СРСР на конкурсі «Пісня-72».

6.    Вивчіть напам’ять одну із пісень





27.05 Українська література 7 клас

Урок розвитку зв’язного мовлення

Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення. На ньому вам потрібно написати контрольний твір за повістю "Неймовірні пригоди Івана Сили". Спробуйте уявити, як по-іншому могла завершитись повість. Створіть власну версію закінчення. Прочитайте нижче зразок такого твору і напишіть подібний, як би ви закінчили цю повість, якби ви були письменником:

«Власне закінчення повісті Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили»

Минуло п'ять років. Кожен персонаж знайшов власну стежку в житті. Та куди б не занесла доля наших улюблених героїв, пам'ять про шалені пригоди в цирку завжди манила друзів, за сотні кілометрів об'єднувала їхні серця.

     Одного разу вирішив Іван Сила на деякий час полишити свій дім, щоб разом з Мілкою податися до чудової столиці. Навіть не вірилося, що кілька років тому місто здавалося зовсім чужим та вражало величчю споруд. Нарешті потяг спинився на тому ж вокзалі. Сьогодні, як і колись, усі перехожі метушилися, кудись поспішали. Але  тепер Іванові це не здалося дивним. Проте його увагу привернула метушня на площі. Річ у тім, що якийсь поліцейський упіймав чергового розбишаку. Він голосно намагався переконати малолітнього хлопчину, що крадіжка – це неприпустимо. Служник порядку продовжував:

- Послухай мене, синку, колись я також вважав, що поцупивши чужу річ можна легко підзаробити. Не чув за своїми ганебними вчинками жодної провини. Поверни власникові кишеньковий годинник. Попроси вибачення і можеш іти своєю дорогою. 

     Голос, що звучав, здався Іванові дуже знайомим. Ще мить і погляд поліцейського упав на нашого силача. Іван Сила люб’язно усміхнувся. Запала тиша. Помалу люд почав розходитися, а поліцейський обняв силача. Мабуть, ви уже самі здогадалися, що це був Міха Голий. 

     Почалась довга душевна розмова. Друг розповів, що давно зав'язав з крадіжками. Звільнився з посади охоронця в цирку й став працювати поліцейським. Похвалився, що на новій роботі пристойна платня. У важкий час, коли намагався знайти самого себе, зустрів своє щастя. Незабаром вони одружаться. Здивований Іван намагався щось сказати. Та радісний товариш не замовкав і запросив на весілля. 

      Іван теж попросив друга після торжества завітати до нього в гості. Тільки тепер, Мілка, котра увесь час не втручалась у розмову, смиренно покивала головою. Поліцейський зауважив, що давно хотів після торжества відвідати дорогого приятеля, тому запропонував Піні, Пандорському, Фандіго й Ренаті приєднатися до подорожі. Іван був у захваті. А Мілка жартома пообіцяла, що приготує багато галушок, які на той час уже навчилась готувати. Усі засміялися і втрьох попрямували столичним парком, геть усіяним пахучим цвітом…

 

 


24.05

ТЕМА: Андрій Малишко «Стежина». Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.

1. Прочитайте історію написання твору:

А. Малишко співпрацював з багатьма композиторами – це Левко Ревуцький, Олександр Білаш, Андрій Штогаренко,  але особливо плідно, починаючи з 1949 року, - з композитором Платоном Майбородою (понад 30 пісень). Сьогодні на музику покладено понад сто віршів поета.

За вісім днів до смерті, 8 лютого 1970 року, Андрій Малишко створив останній із віршів «Чому, сказати, й сам не знаю…».  Ним автор прощався з Україною і всім для нього найдорожчим. А музику до цього твору теж написав П.Майборода.

Поезія А.Малишка «Чому, сказати, й сам не знаю…» живе в народі також як пісня під назвою «Стежина». Усі сходяться на тому, що це – перлина української літератури, шедевр поета-патріота. Догорало чисте багаття його життя, фізичні сили покидали Малишка, а розум, поетична пристрасть палахкотіли вогнем слова. 

Цікава історія пісні «Стежина», музику до якої було створено через кілька років після смерті А.Малишка

…Початок 1970 року. Проханням важкохворого поета було принести до лікарні цвіт яблуні. За вісім днів до смерті поет залишив уявну лікарняну палату і полинув до сільської хати, став босоніж на стежину і вийняв зі свого серця слова: «Чому, сказати, й сам  не знаю…».  Саме цей твір став його лебединою піснею.

Цікаво, що сам поет подарував цей твір своєму другові Майбороді, а той написав до нього чудову мелодію і дав назву новій пісні «Стежина».

1.    Прочитайте вірш «Стежина».

Чому живе, і сам не знаю,
В моєму серці стільки літ
Ота стежина в нашім краї
Одним одна коло воріт.

     Де ти, моя стежино,
     Де ти, моя єдина?
     Ота стежина в ріднім краї —
     Одним одна коло воріт?

Дощами мита-перемита,
Снігами вметена у даль.
Між круглих соняхів у літі
Мій ревний біль, мій ревний жаль.

     Де ти, моя стежино,
     Де ти, моя єдина?
     Ота стежина в ріднім краї —
     Одним одна коло воріт?

Моя надієчко, я знаю:
Мій крик життя на цілий світ —
Ота стежина в нашім краї
Одним одна коло воріт.

     Де ти, моя стежино,
     Де ти, моя єдина?
     Ота стежина в ріднім краї —
     Одним одна коло воріт?

 

2.    Випишіть з нього епітети, метафори, порівняння та повтори.

3.    Дайте письмово відповіді на запитання:

- Яка тема твору?

- Як ви надаєте, що прагнув донести до читачів автор своєю поезією? У чому головна думка?

- Що відчуває автор, згадуючи стежину свого життя?

- Який настрій охопив вас під час читання твору?

- У якому настрої перебуває ліричний герой?




20.05

ТЕМА: Андрій Малишко – відомий українськи поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник»

1.    Перегляньте відеоурок по темі за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=uOayrZGJMK0

2.    Прочитайте текст вірша «Пісня про рушник»

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов'їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

 

3.    Прослухайте запис вірша, який став улюбленою піснею українців:

https://www.youtube.com/watch?v=3Y44R-APYRQ

 

4.    Прочитайте розповідь про історію написання «Пісні про рушник».

«Пісня про рушник» — вершина пісенної творчості А. Малишка. їй. судилися довгі роки життя. Написана вона ще 1959 року до кінофільму «Літа молодії». Непомітно промайнув на екранах маловиразний фільм, а пісня живе і досі, вона відома на всіх континентах. Ця пісня глибоко національна, бо в її центрі був передвічний оберіг — вишитий рушник. Андрій Самійлович у зворушливих словах оспівав красу і силу материнської любові та вірності, а композитор Платон Майборода знайшов відповідні музичні засоби розкриття цієї глибоко людської, вічно поетичної теми. Мати Платона Іларіоновича дуже гарно сказала про твір, коли друзі зібралися пом'янути А. Малишка в роковини смерті: «Ми — матері. Для нас найдорожче — діти. В них уся наша любов, бо на них тримається життя. Наш Андрій відповів любов'ю всім матерям. Тому й житиме він у любові усіх матерів».

 

5.    Виконайте тестові завдання:

1. Свою матір у пісні А. Малишко називає:

а) любою;

б) щирою;

в) рідною.

2. Мати сина у далеку дорогу проводжала:

а) коли він був повнолітнім;

б) на зорі;

в) під час жнив.

3. Куди водила мати свою дитину?

а) У поля край села;

б) до школи;

в) на зелені луги.

4.Для чого мати сину дає рушник?  На:

а) згадку про рідний край;

б) щастя, долю;

в) задоволення власних потреб.

5. Яким був материнський рушник?       

а) Тканим;

б) пофарбованим;

в) вишитим.

6. Усмішка матері у творі названа:

а) щирою і доброю;

б) незрадливою і ласкавою;

в) приємною і вражаючою.

7. Герой твору простеле материнський рушник, наче:

а) скатертину;

б) килим;

в) долю.

8. Проводжаючи сина в дорогу, мати була:

а) засмученою;

 б) веселою;

в) надто стурбованою.

9.Які гаї  хоче бачити герой пісні на рушнику матері?

а) Зелені;

б) солов’їні;

в) квітучі.

10. Музику на слова А. Малишка «Пісня про рушник» написав:

а) П. Майборода;

б) А. Пашкевич;

в) Л. Ревуцький.

11.Що в уяві героя оживає на материнському рушникові?

а) Дитинство і розлука;

б) поля край села;

в) шовковисті і густі діброви.

12. «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив:

а) своїй мамі;

б) коханій;

в) незаміжнім дівчатам.

 


17.05

Узагальнюємо прочитане, виконуючи завдання тесту

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3592920

13.05.

ТЕМА: Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили»

 

1.    Закінчуємо читати повість Олександра Гавроша: уважно і виразно прочитайте заключні частини тексту на С.207-212


2. Ознайомтеся з історичною довідкою. Прочитайте і запам’ятайте:    «Неймовірні пригоди ІванаСили» — казка про життя реальної людини

        Прототипом образу Івана Сили стала реальна людина — Іван Фірцак (сценіч­не ім’я — Кротон), якого на Закарпатті знають усі. Кротон довгі роки виступав із цирком, і своїми силовими номерами дивував усіх. Глядачі десятків країн апло­дували атлетові, але, повернувшись на Україну, він змушений був виживати і за мізерну плату влаштовувати імпровізовані «гастролі» у дворах.

 «Неймовірні пригоди ІванаСили», попри казкову форму, — твір про реальне життя, у якому поряді з благородством існує зажерливість і брехливість.  О. Гав­рош відтворив історію  незаслужено забутого українського силача, але все-таки це художній твір, а тому в ньому діють і придумані автором герої.

 Історична довідка- відомості про «Кротона»

Іван Фірцак народився у червні 1899 року в українському селі Білки на Закарпатті. За неймовірну силу отримав прізвисько «Кротон».

Чемпіон Чехословаччини з важкої атлетики та боротьби.

Чемпіон Європи з культуризму.

Вісімнадцять років був артистом чехословацького цирку. Побував у шістдесяти чотирьох країнах, дивуючи всіх неймовірною силою.

Виграв чимало поєдинків з відомими борцями світу.

З рук королеви Англії Іван Фірцак отримав шолом і пояс, оздоблені золотом та діамантами.

Американська преса називала його найсильнішою людиною XX століття.

Після одного з боїв переніс важку операцію, під час якої йому замінили частину черепної кістки на золоту пластину.

Але Кротон і далі продовжував свої знамениті виступи.

На початку сорокових років повернувся на Закарпаття з дружиною Руженою Зікл, повітряною гімнасткою «Герцферт-цирку».

Подружжя мало восьмеро дітей. Старший син Іван став чемпіономУкраїни з боксу в середній  вазі.

Помер знаменитий силач у 1970 році в рідному селі Білки. Ународі його прозивали Іваном Силою.

 

3.Дайте письмово відповіді на такі запитання (повторюємо перші розділи):

1) Кому присвячено повість "Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу"?

2) На якому виді транспорту Іван прибув до столиці?

3) Як звали малого злодія, що украв булку?

4) Яку роботу порадив хлопець Івану Силі, давши йому адресу?

5) Як звали знаменитого бійця атракціону?

6) Хто переміг у двобої Велета та Івана Сили?

7) Хто зацікавився Іваном після двобою?

10) Який новий рекорд по підйому штанги встановив Іван?

11) Ким виявився доктор Брякус?

12) Який позивний був у агента Фікси?

 

 


10.05

ТЕМА: Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили»

Продовжуємо читання тексту. Виконайте такі завдання:

1.    Прочитайте С. 201- 206 підручника.

2.    Виконайте завдання 1,2,3 С.206

3.    Виконайте письмово завдання 5, 8 С.206

 


06.05.2022

ТЕМА: Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили»

Виконайте такі завдання:

1.    Читати і переказувати С.194-200

2.    Заповніть таблицю

Повість «Неймовірні пригоди Івана Сили»

1.    Дійові особи повісті

 

 

2.    Місце дії

 

 

3.    Час дії

 

 

4.    Риси характеру головного героя


 

 

3.    Виконайте завдання 1, 2, 3 на С. 200





03.05.2022

ТЕМА: Олена Теліга – українська поетеса-емігрантка. Поезії «Сучасникам», «Радість»

*     Вступне слово вчителя

Правду казали римляни, що поетом не можна стати, поети родяться. Це талант від Бога. Такою талановитою людиною була Олена Теліга. Оригінальна в образах та ідеях, цілісна, як рідко хто інший, елегантна у формі своїх віршів, горда в наставлені до життя – вона лишила нам взірець справжньої панської поезії в найкращім значенні слова. З’явилася вона, спалахнула і згоріла на тяжкім та сірім, потім криваво-червонім небі війни й революції, неначе блискуча зірочка, лишаючи яскраве світло по собі, яке палахкотітиме нащадкам. Сьогодні ми познайомимося з цією видатною жінкою.

1.     Прочитайте матеріал підручника на С.191-192.

2.     Перегляньте відеоурок за покликанням:

https://www.youtube.com/watch?v=RL6H3OV5KQI

 

3.Досліджуємо поезію

ü  Складаємо літературний паспорт-характеристику вірша О. Теліги «Сучасникам»

Перегляньте табличку, ЗАПИШІТЬ її в зошити:

Літературний паспорт поезії «Сучасникам»

 

Тема

Послання в майбутнє, звернення до нащадків

Ідея

Авторка закликає горіти душею, діяти сміливо, виробити в собі рису суворої самодисципліни та обов’язку, не втрачати людських рис на тернистих шляхах випробувань

Мотив

Автобіографічний, усеперемагаючого життєлюбства

Жанр лірики

Громадянська (патріотична)

Художні засоби

епітети

«хуртовині сніжній», «у холодній зливі», «ясних привітів»

метафори

«Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі». «Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив»

риторичні оклики

«Не треба слів! Хай буде тільки діло!»

звертання

«О, краю мій, …»

інверсія

Хуртовині сніжній

образи-символи

вогонь, вода, вітер — символізують буремність, неспокій, очищення, оновлення

 

4.Виконайте завдання 1,2,3 С.192 




29.04. 2022

ТЕМА: Олег Ольжич. «Захочеш – і будеш», «Господь багатий нас благословив»

1.     Прочитайте короткі відомості про українського поета-емігранта Олега Ольжича.(Справжнє прізвище – Олег Кандиба) С. 188

2.     Прочитайте виразно і уважно дві його поезії «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» на С. 189

3.     Перегляньте короткий відеоурок за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=APPNggj-RfI


4.     Виконайте завдання 1,2,3 на С. 190



26.04.2022

Контрольна робота з української літератури № 5

"Ти знаєш, що ти людина?"

Виконайте тестові завдання на сайті "НаУрок" за посиланням:

\

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1003219


22.04.2022    

            Підготовка до контрольної роботи 

1. Повторіть твори Ліни Костенко поезії «Дощ полив», «Кольорові миші», «Чайка на крижині», «Крила» (С.161), Василя Симоненка поезії «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти – людина?», «Гей, нові Колумби й Магеллани» (С. 168), Марини Павленко «Русалонька з 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» , Любові Пономаренко «Гер переможений» (С.184)

2. Виконайте тестові завдання за посиланням

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3585825

(це ще не контрольна робота, а тільки тренування)





19.04.2022

ТЕМА: Любов Пономаренко "Гер переможений"

Коментар: Слово "гер" з німецької означає звертання до чоловіка , як в українців "пан"

1. Запишіть у зошити визначення "новела" невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

2. Прочитайте у підручниках новелу Любові Пономаренко "Гер переможений"  (С.184-185) і дайте відповіді на запитання:

1. Як зводили нові будинки в місті полонені німці?

2. Як звали німця ?

3. Що робили діти з грядкою німця?

4. Як він реагував на витівки дітей?

5. Як ставився охоронець до полоненого?

6. Як себе почував німець? Яким був стан його здоров'я?

7. Яка несподівана подія трапилася в кінці новели?

8. Як називалася квітка, яка розквітла під вікном будинку наприкінці осені?

9. Чому дівчинка не зірвала квітку?

10. Що знайшов син оповідачки у стіні будинку через пів століття?

11
. Як би ви продовжили новелу?


3. Виконайте завдання 1,2,3 на С.186.




15.04.2022

ТЕМА: Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

Сьогодні заключний урок по твору Марини Павленко "Руслонька з 7-В". Отже, перевіримо, як ви запам'ятали прочитане:

1.Виконайте тестові завдання за посиланням:

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2648088



08.04.2022

ТЕМА: Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

Ми продовжуємо роботу над прочитанням тексту повісті Марини Павленко "Русалонька із 7-В або прокляття роду Кулаківських".

Завданням до наступного уроку (до вівторка) вам буде прочитати частини 20-36 за (це приблизно с.8-13 тексту за посиланням):

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=12852&page=5

Готуємось відповідати на запитання до тексту у вівторок, тому читаємо уважно!)


05.04.2022

ТЕМА: Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

1. Запишіть, будь ласка, назви частин повісті Марини Павленко "Русалонька із 7-В ...". Перші три підказую, решту знайдіть і запишіть із тексту (посилання на текст у попередньому уроці):

 1.    Вони знову!

2.    Вилазка до шафи

3.    Розмова під акацією....

2. Дайте відповідь на запитання до тексту:

1. Як звуть головну героїню?

Хто із родичів збирається вийти заміж на початку твору?

Як звуть братика Софійки?

4. Що відбувалося вночі в квартирі нижче поверхом?

5. Якого кольору був кіт Фантик?

6. Як звали Софійчиного друга?

7.Що шукали жінки у старій бабусиній скрині?

8. Хто із хлопців так подобався Софійці, що вона готова була вийти за нього заміж?

9. Перепишіть оголошення Сашка з розділу 4, виправивши помилки:

 "Продаюця котинята від розумної кицьки!" Далі уже меншими літерами дописано: "Оптом – дишевше!" А ще нижче – приписка, видно, зроблена пізніше: "В добрі руки відаюця бисплатно!"

!0. Що трапилося з коралями, які Софійка попросила одягнути і трішки поносити?

11. Яка дивна пригода трапилася із Софійкою?

ІІ. Прочитайте або прослухайте частини 10-20 повісті.


01.04.2022

ТЕМА: Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

Сьогодні ми починаємо читати твір, якого немає в підручниках. Це повість української письменниці Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Даю вам посилання на текст, а також на аудіокнигу. Це твір, який ми будемо читати 4 уроки.

Отже, завдання на наступний раз – прочитати частини 1-10 (до 11 частини «Щедрий вечір»). Кому важко читати, то прослухайте, будь ласка, ці частини (це займе 35 хвилин вашого часу).

Посилання на книгу:

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=12852&page=5

Посилання на аудіокнигу:

https://www.youtube.com/watch?v=Xgb8CzDBBmo 





25.03.2022

ТЕМА УРОКУ: Василь Симоненко «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти людина»,»Гей, нові Колумби й Магеллани»

1.    Прочитайте вірші Василя Симоненка на С. 168-171.

 

2.    Дайте відповіді «так» чи «ні» на запитання до тексту:

1.    Темряву тривожили криками лебеді.

2.    Колискова «Лебеді материнства» написана для доньки.

3.    У сади зелені хлопців чорночубих будуть кликать диво-наречені.

4.    Можна вибирати друзів і дружину.

5.    Можна вибирати також і Батьківщину.

6.    Якщо впадеш на чужому полі, то прийдуть з України верби і тополі.

7.    У вірші «Ти знаєш, що ти – людина?»  єдиними є усмішка, мука, очі.

8.    Для тебе сьогодні ліси, поля, озера.

9.    Треба спішити кохати і жити.

10.  У вірші «Гей, нові Колумби й Магеллани» у мандри нас кличуть океани.

11.  До походу закликає шикуватись людей.

12.  Доки буду жити, доти відкриватиму Україну.

 

3.    Виконайте завдання 1,2,3 С. 172.



22.03.2022

ТЕМА УРОКУ: Контрольна робота з української літератури № 4

"Творчість Григіра Тютюнника, Олекси Стороженка, Богдана Лепкого, Ліни Костенко"

1. Повторіть прочитані твори на С. 149- 166

2. Виконайте тестові завдання на сайті  "НаУрок"

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3297398 




18.03. 2022

Тема уроку: Істинні та фальшиві цінності в житті у поезії Ліни Костенко

1. Перечитайте вірші на С. 161-166

2. Дайте відповідь на запитання:

1.     Полив’яний у вірші Ліни Костенко це …

2.     Корови у полях розсипалися як  ……. 

3.     Суд над Анною відбувався у місті …..

4.     Анна робила  кольорових мишей з …..

5.     Річка на якій на крижині пливла чайка мала назву ….

6.     Чого не треба крилатим? … 

7.     Крила можуть бути  не з пуху-пір’я, а з ….(запишіть усі варіанти)


3. Виконайте завдання 1,2,3 на С. 163 та С.167


4. Для тих, хто не вивчив ще вірш на С. 166 "Крила" - зробіть це обов'язково!  Кому буде цікаво - зніміть відео і надішліть)))



25.02.2022

Тема уроку : Поезія Ліни  Костенко

1. Прочитати вірші на С. 161-166.

2. Вивчити намам'ять вірш "Крила"



11.02.2022

Тема уроку: Олекса Стороженко.Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Морально-етичні проблеми оповідання "Скарб"

ЗАВДАННЯ: 

1.Запишіть тему уроку в зошити.

2. Прочитайте короткі відомості про автора та текст оповідання на С. 149 - 154. 

3. Випишіть із тексту :А) імена дійових осіб, Б) прислів'я та приказки В) фразеологізми

4. Виконайте завдання 1,2,3 С.154





08.02.2022

Тема уроку: Морально- етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у творі  Григора Тютюнника "Климко". Художні особливості твору.

1.Прочитайте уважно конспект уроку. Запишіть у зошити все виділене червоним шрифтом.

 ПОВІСТЬ ГРИГІРА ТЮТЮННИКА "КЛИМКО"

Жанр твору:  Повість автобіографічна

Тема  повісті – розповідь про тяжкі поневіряння Климка у часи фашистської окупації рідного краю.

Ідея повісті -  возвеличення  самовідданості, саможертовності, патріотизму, гуманізму дітей у часи воєнного лихоліття.

Композиція твору:

Експозиція  повісті – похід Климка у Артемівськ по сіль.

Зав’язка – життя Климка у ваговій.

Розвиток дії – зустріч Климка із вчителькою.

Кульмінація – зустріч Климка із фашистом в  ешелоні.

Розв’язка – смерть Климка.

2. ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ на запитання у зошитах: 

1 Скільки років було Климкові?

2 Де жив Климко після смерті дядька?

3 Як звали його друга?

4 Хто така Наталія Миколаївна?

5 Хто окупував і грабував селище, в якому жив Климко?

6 Який товар на базарі був найдорожчий?

7 Що вчителька принесла на базар, щоб обміняти на продукти?

8 Куди зібрався Климко?

9 За кого заступився хлопчик на базарі у чужому місті?

10 Що подарував Климкові швець?

11 Як звали тітоньку, яка прихистила хворого Климка?

12 Кого врятував Климко , повертаючись додому?

3. Перечитайте останній епізод повісті (С. 146 підручника).Дайте письмово відповідь на таке запитання:

 Чому такий добрий та милосердний хлопчик Климко має так багато страждань у своєму житті? Якби ви були автором, як би ви закінчили повість?

4. Виконайте тестові завдання на сайті "На Урок"

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7229473  




28.12.2021     Повторення та узагальнення вивченого

1. Повторити творчість Михайла Стельмаха та Андрія Чайковського, виконавши завдання тесту:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3187920

2. Прочитайте на канікулах повість Григора Тютюнника "Климко"



14.04

Тема уроку: Клим Джура − рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя

1.Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.

Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.

Визначте і запишіть у зошити  експозицію, зав’язку, розвиток дії, кульмінацію, розв’язку твору «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» 

2. (продовжуємо працювати по тексту твору)

Клоуз – тести (допишіть речення, у зошити записуємо тільки слово, яке вставляєте)

1.       Бабуся Соломія любила мугикати собі під ніс пісню групи «Бітлз».....

2.       Зброя проти синьомордів, яку запропонував Климко батькам....

3.       Інструмент, який знайшов батько з хлопцями в піраміді....

4.       Під час гри на дримбі до піраміди зліталися....

5.       Основна мета прибульців на Землі – це...

6.       Климко назвав спосіб пересування пірамідою...

7.       Усі представники роду Джур втаємничені ...

8.       Прибульці сховали бабусю Соломію в...

9.       Помічником синьомордих прибульців серед людей виявився...

10.    Бабуся Соля дала рятівникам...

11.    На дні полотняноїторбинки була...

12.    Подумки Климко наказав прибульцям...

13.    Найуспішніший засіб від переляку бабуся  клала...

3. Працюємо усно! Поміркуйте! Космічні прибульці переможені, засіб від страху знайдений, і все завдяки сміливості хлопчика Климка. Климко Джура -  справжній герой, але чи завжди він був таким?  Хто допоміг йому? Що можна сказати про родину Клима? Які стосунки між членами родини: Климком і бабусею, Климком і батьками?

Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Родина – це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога і турбота. І саме такою є родина Климка Джури.

4.  ДЗ: Яким же ви побачили Климка Джуру протягом твору? Чи змінився він? Сьогодні наше завдання дати характеристику головному герою Климку.

Запишіть у зошити цю ХАРАКТЕРИСТИКУ за таким планом:

1. Хто такий Климко Джура.

2. Вік хлопчика.

3. Зовнішній вигляд.

4. Поведінка, вчинки.

5. Заняття, уподобання.

6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.

7. Риси характеру.

8. Моє ставлення до героя (що подобається, що ні).

Використання цитат із твору – додаткові бали до вашої оцінки!

  




12.04          

Тема уроку: (запишіть в зошити)«Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» − фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності

1. На сьогодні необхідно було прослухати текст твору за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=EelX-xTyn0M

2. Коментар до урокуСьогодні на уроці ми познайомимось із  новою пригодницькою повістю сучасної письменниці Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», в якій добро знову дає відсіч  злу. І героями-переможцями є  не фантастичні супер-кібер істоти, а звичайні люди, що в нормальному житті малопримітні, та ще й боягузи по суті.

У книгах нечасто боягузи є героями - радше за старою звичкою їх шпетять і страмлять і протиставляють їм сміливців, чия рука не здригнеться. А даремно, бо от деякі психологи, що вивчають феномен страхів, твердять, ніби боягузи в житті бувають чесніші в своїх почуттях за сильних духом героїв. Бо всіма фібрами переляканих душечок своїх вони відчувають тонше небезпеку, швидко на неї реагують, вони чутливіші взагалі, вони не покриті товстою корою, як куленепробивні сміливці, до чиїх почуттів буває неодразу й докричишся, та й часом їх там, насправді, й нема.

І якби світ складався з суцільних боягузів, то, може би, він був би м'якший. Це заспокійлива версія психологів, яка дуже втішає негероїв. Принаймні їхній світ не напханий робокопами - в ньому все звично й без подвигу. Отже, давайте поринемо у світ карколомних пригод звичайного хлопчика Климка, який, пройшовши випробування, поборов свій страх і став сміливим.Хто з нас не уявляв  хоч раз себе суперагентом, який спасає Всесвіт від прибульців? Хто з нас не мріяв про подорожі в часі і про розкриття неймовірних таємниць? Хто з нас не хотів би бути членом якогось таємного товариства?  Товариства ТТБ! Мріяв про це і Клим Джура, звичайний українськй хлопчик, який одного чудового ранку опиняється в штабі Таємного Товариства Боягузів. Згодом хлопчик з’ясовує, що Землю от –от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом СТАРХУ . І головне, що порятунок людства залежить тільки від нього! Виявляється, що головне – це вміти здолати свій СТРАХ.

    3.Інформаційна довідка. Ознайомтесь з поняттями, які допоможуть зрозуміти текст твору:

Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrus) родини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки». У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свити, а в пізніший час — з'єднувалися в книги .

Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу.  Піраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Усього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди. 


3. Дайте письмово відповіді на запитання ( сьогодні даю запитання до половини  тексту по 20 розділ, завтра будуть запитання до наступної половини):

1.Хто такий Кактус? (

2.Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом? 

3.Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус? 

4.Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком? 

5.Куди саме потрапив Клим? 

6.За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані? 

7. Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик?

8.З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку?

9.Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері? 

10.Повернувшись додому, про що довго думав Клим? 

11.Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись з будмайданчика? 

12. Від кого отримав допомогу Клим? 

13.З ким проживав Климко? .

14. Де в той момент знаходились батьки хлопчика? 

15. Де працювала бабуся  Климка?

16.Що найбільше ошелешело хлопчика, коли він повернувся додому? 

17 .Що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями? 

18. Що нового взнає Клим про свою бабусю Соломію? 

19.Яке нове завдання отримує Климко? 

20.Яку інформацію отримав хлопчик з екрану   старої скрині? 






06.04

Тема: Леся Воронина − сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9»



1.    Познайомтеся з письменницею Лесею Ворониною та її творчістю, переглянувши відео.

https://www.youtube.com/watch?v=gwtisTYLw00

2.    Після перегляду запишіть відповіді на такі питання:

- Найвідоміші твори письменниці.

- Якими рисами характеру наділяла письменниця своїх героїв?

- Як би ви запропонували назвати наступну книгу Лесі?

   3. Уважно опрацюйте статтю «Сюжет» на С. 195-196 підручника. Випишіть в зошит і вивчіть поняття: сюжет, еспозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.

4.    Опрацюйте  С. 196 – 199 підручника.

5.    Виконайте  письмово завдання 1, 2, 7, 8,10  на С. 200

6.    До кінця тижня прослухайте  аудіокнигу «Таємне товариство боягузів» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=EelX-xTyn0M

Підготуйтеся давати по прослуханому відповіді на запитання у понеділок.




05.04.2021

Тема уроку: Образи Сергія та Митька, їхня поведінка в складній ситуації. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків − головних героїв.

Щоб виконати завдання уроку ви повинні вже були прочитати текст повісті «Митькозавр із Юрківки»

1.    Пригадуємо текст твору, виконавши тест

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4282495

2.    Розгадайте кросворд:

Кросворд
http://artword.com.ua/uploads/posts/2016-11/thumbs/1478711025_10.jpg.pagespeed.ce.XoYWJPdlfb.jpg

1. Що герої повісті висловили Василеві?
2. Як звали велосипедиста?
3. Як звали головного героя повісті?
4. Як хлопці вирішили назвати тварину, що живе в озері?
5. Як звали діда
?
6. Водний об'єкт, до якого щодня ходили головні герої твору.
7. Як звали вчительку ботаніки та зоології?
8. Як називалася тварина, про яку Митько читав у шостому розділі повісті?
9.
Ще один головний герой повісті.                                                                                                                 10. Що відремонтували хлопці на березі озера?

3. Робота з таблицею 
Заповніть таблицю, порівнявши образи Сергія та Митька за таким планом
(бажано використовувати цитати з тексту)
1. Риси характеру хлопців.
2. Здібності героїв.
3. Зовнішні риси.
4. Прагнення та мрії

Сергій

Митько

 

 

 

4.Поєднайте лінії та імена героїв з рисами їхнього характеру.

допитливий

 

МИТЬКО

ВАСИЛЬ

СЕРГІЙКО        

обманщик          

необережний  

задерикуватий 

підозрілий                                                                       

лінивий

сміливий                                         

дотепний 

боягузливий

кмітливий

 

5.    Зробіть висновки (письмово), якими були герої твору Митько, Сергій і Василь? Чи сподобались вони вам і чому?

 



Українська література      6 клас

18.01.2021 

Тема уроку:    Ірина Жиленко. Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, людське щастя. ("Жар-птиця", "Підкова", Гном у буфеті" 

1. Прочитайте матеріал підручника на С. 104 -109

2. Виконайте письмово в зошит такі завдання :

А)  1, 4, 6 на С. 106 із рубрики "Поміркуй над прочитаним"

Б)   завдання 5 на С. 108

В) 1,2,6 на С.109 із рубрики "Поміркуй над прочитаним"

ДЗ: Перечитайте виразно вірші вголос, випишіть по 3 епітети з кожного вірша




15.01.2021 Тема уроку:
  
Станіслав Чернілевський. Настрої та почуття, висвітлені в поезіях: любов, доброта, висока духовність. Образ рідної людини та важливість родинних цінностей («Теплота родинного інтиму...»,  «Забула внучка в баби черевички...»).

1. Нагадую про твір «Моє ставлення до Федька й Толі (за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник»). Його обов'язково написати на чернетці і принести 25-го до школи.

2. Прочитати по підручнику С.100 - 103. Записати до зошитів визначення "Стопа", "Ямб", "Хорей" на С. 100

3. ДЗ: Виконати "Домашнє завдання"  на С. 103




11.01.2021     Українська література                        6 клас

Тема уроку:      Добро і зло, благородство й підлість у творі В. Винниченка "Федько-халамидник". Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

І. Пригадайте зміст оповідання Володимира Винниченка "Федько-халамидник" (якщо потрібно, перечитайте ще раз) С. 80-98

ІІ. Напиши письмово відповідь на запитання:

1. Як ти можеш описати Федька?

2. Дайте характеристику Толі.

3. Що трапилося з Федьком у кінці оповідання?

4. Чи винен у цьому Толя?

5. Чи могло, на вашу думку, оповідання закінчитися по-іншому.

Домашнє завдання: написати на чернетці твір на тему:  «Моє ставлення до Федька й Толі (за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник»)Після виходу з дистанційного навчання цей твір треба буде написати до контрольних зошитів, тому збережіть чернетку або напишіть у зошити з літератури 





02.11       Урок № 13     

Тема уроку: Поема «Євшан-зілля». Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. Краса природи рідного краю.

1. Перечитайте поему "Євшан-зілля" Миколи Вороного на С. 51 -53

2. Перемалюйте схему на С. 56.  Випишіть в зошит визначення , що таке ліричний герой та поема. Вивчіть ці визначення напам'ять.

3. Письмово виконайте завдання 1 і 2 із рубрики "Домашнє завдання" на С 56


26.10   Урок № 11           Українська література          6 клас

Тема уроку:   Пісні літературного походження. Узагальнення

1. Перегляньте матеріал підручника по темі "Пісні літературного походження"  ( С. 40-46 підручника)

2. Пригадайте , що таке епітети, метафори, персоніфікація, гіпербола ( знайдіть записи в зошиті чи визначення в інтернеті)

3.  Виконайте тестові завдання по цій темі за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3140354

ЧЕКАЮ ВІДЕО З ВІРШАМИ ДО ВЕЧОРА))))




23.10       Урок № 10                     6 клас


Тема уроку : "Ой у лузі червона калина" - авторська пісня, яка стала народною

Виконайте завдання:

1. Прочитайте статтю підручника на С. 45. Зробіть короткий конспект цієї статті(5-7 речень),  обов'язково зазначивши в ній хто написав слова пісні "Ой у лузі червона калина"та хто є автором музики

2. Виразно і вголос прочитайте пісню "Ой у лузі червона калина" С.45-46. Випишіть у зошит всі епітети, які зустрічаються у пісні ( пригадуємо: епітети- це художні означення, наприклад: славна Україна, червона калина). У вас має бути 7-8 епітетів

3. До понеділка вивчити напам'ять одну з пісень на вибір : "Молитва" чи "Ой у лузі червона калина". Записати відео, на якому ви із закритими очима розповідаєте вірш (щоб не підглядали))))) і прислати на перевірку. 

За 1 і 2 завдання одна оцінка. За вірш - окрема. 




19.10           Урок № 9             українська література        6 клас

Тема: Легенда про дівчину Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок з «Молитвою» О. Кониського й М. Лисенка − духовним гімном України.

Виконайте завдання:

1.    Прочитайте  С. 43-44 підручника 

2.    Запишіть у зошити тему уроку і перепишіть таку тезу:

-        О. Кониський написав вірш «Молитва» у 1885 році. Цей вірш став настільки популярним в українського народу, що його почали вважати духовним гімном нації, після того, як композитор М. Лисенко написав музику до вірша.

3.    Дайте письмово відповіді на такі запитання:

1.    Що в подарунок від Бога отримали італійці?

2.    Хто отримав дисципліну і порядок?

3.    Із чого був вінок у дівчини-українки?

4.    Випишіть цитату, де дівчина розповідає, чому вона плакала.

5.    Який неоціненний дар подарував Бог дівчині?

6.    Яким світлом просить просвітити нас, дітей, автор у вірші «Молитва»?

7.    Що просить дати нам О. Кониський у своєму вірші?

8.    Чи схожий цей вірш на справжню молитву? Чим саме?

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Ярмарок педагогічних ідей Методики швидкого запам'ятовування https://docs.google.com/document/d/1mPtNs1d7w_fxHH9McZuSiwa-wu8FQEoSe...