Українська мова 7 клас


07.06

ТЕМА: Узагальнення та систематизація вивченого у 7-му класі

 

Любі діти! На останньому уроці у цьому навчальному році пропоную повторити все вивчене. Для цього виконайте такі вправи та тестові завдання:

1)Узагальнювальний тест:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1034228

2)Вправа «Вгадай частину  мови»: https://learningapps.org/view2206779

 

Гарних вам літніх канікул! Хай якнайшвидше закінчиться війна і настане МИР в нашій Україні! Віримо в наші Збройні Сили і тримаємося! Все буде Україна!

 


03.06

ТЕМА: Узагальнення й систематизація з теми «Службові частини мови»

1.    Повторіть матеріал підручника  параграфи 33-37

2.    Запишіть слова, які необхідно вставити замість трьох крапок у твердження:

1.Частка, сполучник, прийменник - …частини мови.

2.Частина мови, що вносить у речення різні відтінки значення і служить для утворення слів і форм слів - …

3.Єднальні, розділові, протиставні –це … .

4. Під час, за винятком, згідно з, відповідно до – за будовою ці прийменники … .

5. Буква, що позначає  завжди два звуки.

6.За значенням частки мов, немов, мовляв, навряд, наче, ніби - … .

7.Сполучники щоб, якщо, якби; прийменники з-над, поза, понад за будовою … .

3.Запишіть речення у зошити. Підкресліть у них службові частини мови, позначте вгорі, що саме це за частина мови:

 Є на світі одна Україна, це наша найсвятіша, дитинна любов.

Не можна любити народів других, якщо ти не любиш Вкраїну.

Все на світі можна вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину.

4.  «Знайди зайве» Знайти помилку у кожному ряду слів і запишіть це слово правильно.

1.    По-під, понад, із-за, за винятком.

2.    Неначе, так що,не мов, тому що.

3.    Авжеж,хтось, йди но, все ж таки.

4.    Заради, зпоміж, посеред, незважаючи на.

 

 5.  Серед слів кожного ряду треба знайти частку, виписати її та вказати  розряд.

   1.На, в, з-поміж, б, через, а, але, щоб

   2.Про, хай, що, коли, по, над, в, якщо

   3.На, не, до, з, при, як, понад, і

   4.Без, до, й, та, під, коли, ані,неначе

   5.Ж, або, у, із-за, від, на, мов, у зв’язку з тим що

   6.Якби, з-поміж, проте, з-над, ось, під час, біля, але

6. Виконайте тестові завдання на сайті «НаУрок» за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9968808

 


 

31.05

ТЕМА: Вигук. Групи вигуків за значенням. Розділові знаки.

1. Щоб повторити відомості про вигук з попереднього уроку, виконайте три цікаві вправи на платформі «Лернінг апс» за посиланнями (можна надсилати мені скріншот):

1)https://learningapps.org/view25522131

2)https://learningapps.org/view3481741

3)https://learningapps.org/view6566880

 

2. Повторіть матеріал параграфа 37 підручника. Виконайте вправи 502, 503, 506

 

 


27.05 Українська мова 7 клас

Вигук як особлива частина мови

1.Перегляньте відеоурок про вигук за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=GT6FoLONOpk

2.Опрацюйте матеріал підручника параграф 37, С.215

3. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ таблиці-картинки нижче і запам’ятайте:




 

4.Виконання  вправ на  закріплення вивченого.

1.Запишіть у два стовпчики вигуки: I — ті, що виражають вітання та побажання; II — ті, що виражають прохання, запрошення; III — ті, що можуть виражати почуття.

Добрий день, дорога матусю! Будьте здорові, любі бабусю та дідусь! Прощайте, товариші! Весно, ох, довго ж на тебе чекати. Будь ласка, напиши. Прошу, заходьте. Даруйте, ще не все сказано. Усього найкращого! На здоров’я! До зустрічі! Ох-хо-хо! Чого тільки не було. «Ой-ой-ой! — заплакав бідний хлопець.

2.Спишіть речення, підкресліть у них вигуки.

І. Нумо ж, зберімось у купу тісніше! (В.Самійленко.) Хто знає Оржицю? А нуте, обзивайтесь! Усі мовчать. Гай-гай, які шалопаї! Вона в Сулу тече у нашій стороні. (Є.Гребінка.) Ох, ти, доле моя, доле! Гей, моя  бурлацька  воле, розкоше моя!  (М.Вороний.) О, мене ти напоїв, як цілющою водою духом кинутих степів! (Олександр Олесь.) Свавільний часе! Годі, не дурмань!  (М.Самійленко.)

3.Спишіть, у виділеному реченні підкресліть усі члени речення. Над вигуками надпишіть групу за значенням.

І. Еге! Побігли вже кози в лози! Скажи моїй кобилі: “Тпру!”, бо в мене губи замерзли. Нуте, браття! Або перемоги здобути, або дома не бути. Закувала зозулина, сіла на лозину. Ей, люблю я, мамко, літо, а ще люблю зиму. Гей якби я була знала, що прийде Михайло, я би була кучерики зачесала файно. Ой дощ іде, роса паде на білу березу, я своєму миленькому сорочку мережу.

4. Прочитайте текст, знайдіть та випишіть звуконаслідувальні слова-вигуки.

Мабуть, то конвалії, черемха й шипшина споїли своїми п’янкими пахощами всіх лісових птахів, що вирішили позмагатися у співі із солов’ями.

-    Цінь! Цінь! -  затягли нескладну пісеньку вертляві синички.

-  Ку-ку! – з усієї сили кувала зозуля.

-  Фі-у! Лі-у! – грайливо свистіла іволга.

Маленька, але хитра очеретянка дивувалася. Гай-гай, майте совість, куди вам до солов’їв! Та врешті й собі подала голос:

-  Кара-кір! Кір-кір!

Ой, як розсердився, зачувши те, бугай! Він так сердито заревів, що птахи замовкли і більше не  озивалися. (За Б.Комаром;  75 сл.)

 

24.05

ТЕМА: Написання часток –бо, -но, -то, -от, -таки

1.    Перегляньте пояснення теми у відеоуроці за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=dih_8DPMN1A

2.    Розгляньте таблицю, запам’ятайте коли частки пишуться окремо, коли разом, коли через дефіс

 

Частки можуть писатися

 

Окремо

Разом

Через дефіс

1.    Формотворчі: б, би, хай, нехай

2.    Модальні( крім бо, но, то, от, таки):

3.    Бо, но, то, таки, якщо не стоять безпосередньо після слова, до якого відносяться

4.    Заперечні не, ні

5.    Частки, що складаються з двох слів

Наприклад:

Прочитав би, сказала б, хай іде, таки вмовив, біжи ж бо, не казка, ні один, трохи не…

Колишні частки аби-, де-, що-, які стали префіксами

 

Наприклад:

Дехто, абиякий, щонайкраще…

1.    Бо, но, то, от, таки, якщо вони стоять безпосередньо після слова, до якого відносяться

2.    Колишні частки будь-, небудь-, казна-, хтозна, які стали префіксами або суфіксами

Наприклад:

Читай-бо, піди-бо, як-от, написав-таки, хто-небудь, будь-коли, казна-яка, хтозна-чим…

 

3.    Розподільний диктант. Розподіліть слова у два стовпчики: І – ті, у яких частки пишуться через дефіс, ІІ – ті, у яких частки пишуться окремо.

Сядь/бо, ходи/но, таки/читав, будь/хто, казна/що, хто/небудь, зрозумів/таки, все/таки, пиши /ж /бо, все/ж/таки, іди/ж/но, яким/би/то, коли/б/то, так/от, отакий/то, важкий/таки, як/от, нехай/складає, учився/б, почав/би.

4.    Знайдіть частки, поясніть їхній правопис. Випишіть всі частки.

Хтось має-таки думати про вічність, де б не прийшов ти в світ і де б не жив (В.Коротич). 2. Дуби старіють непомітно, не те що ясени тендітні (І.Муратов). 3. Ще не вродилось гостреє залізо, щоб ним правду й волю самодур зарізав (І.Франко). 4. У лісі вже нічого не цвіте, цвіте лиш дятел на сосні сумливий (М.Вінграновський). 5. Хай не зітруться підкови, хай не підіб’ються ваші коні (О.Гончар). 6. Це весна, що на землі бувала хтозна-скільки років і століть (М.Рильський). 7. Ніч колихала так ласкаво, проте не спалося ніяк (М.Рильський). 8. Я на боюсь ніяких поговорів (Леся Українка).

5.    Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть усно правопис часток.

Все так (же) над озером мріє калина, де юність моя протекла (В. Сосюра). 2. Пішов (би) я в Україну, пішов (би) додому, там (би) мене привітали, зраділи (б) старому (Т. Шевченко). 3. А серце б'ється, свіжий вітер дише, не (мов) би хоче остудить чоло (М. Рильський). 4. Сьогодні йому, як ні(коли), хотілося (чим) скоріш виїхати за місто (Л. Дмитерко). 5. Не так (то) робиться все хутко, як швидко оком ізмигнеш (І. Котляревський). 6. Вже хто(зна) скільки часу минуло з тої пори (В. Кучер).

6.    Вивчіть правила про правопис часток з таблиці.

 



20.05

ТЕМА: Правопис часток НЕ,НІ з різними частинами мови

1.    Перегляньте пояснення теми уроку за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=X_IQE778t5s

2.    Опрацюйте матеріал теми уроку за підручником С. 210

3.    Лінгвістична казка «Сила кохання» (Прочитайте і запам’ятайте, що частка НЕ з дієсловами ЗАВЖДИ пишеться окремо, крім тих дієслів, що без НЕ не вживаються – ненавидіти, неволити, нехтувати  та подібних)

У гордовиту частку Не закохався благородний лицар на ім’я Дієслово. Невеселим було це кохання. Він казав: «Кохаю», а вона: «Не кохаю!», він шепотів: «Вірю», а вона: «Не вірю».

Частка Не ніколи не підходила до Дієслова близько та завжди писалася від нього окремо. Однак лицар поводився настільки чемно та красиво, що Частка не витримала та якось сказала: «Я буду твоєю нареченою, якщо ти доведеш, що жити без мене не зможеш».

Зітхнув лицар, сумно подивився на свою кохану та вирушив у нелегку подорож до країни Словників. Коли ж повернувся до неї, вона роздратовано закричала: «Ненавиджу!».

І раптом завмерла – цього разу Дієслово залишилося поряд, і примхлива дівчина не в силі була його відпустити. Так він і довів, що іноді їм справді один без одного не жити.

4.Усно поясніть значення фразеологізмів. Спишіть, розкриваючи дужки:

І. Бігти (не) чуючи ніг; з уст пари (не) пустити; води (не) сколотити; вір своїм очам, а (не) чужим речам; де (не) згода, там часто шкода; (не) всякому слуху вір; (не) далеко шукати; (не) зважаючи (ні) на що; (не) мало води утекло; (не) хтувати (не) безпекою; пороху (не) вистачає; хто (не) довго спить, тому щастить; (не) більше і (не) менше; (не) добитися; (не) до сміху.                      II. (Ні) холодно (ні) жарко; (не) чути (ні) рук (ні) ніг; (ні) живий (ні) мертвий; (ні) де й голки встромити; без (ні) якого наміру; далі (ні) куди; (ні) коли й угору глянути; (ні) кроку назад; (ні) чого й думати; це вже (ні) на що (не) схоже.

5. Виконайте вправи 480, 484 С. 210-211

6. Вивчіть правило про правопис НЕ з різними частинами мови С.210

 


13.05.2022

ТЕМА: Контрольна робота № 6

«Службові частини мови»

І Виконайте тестові завдання:

1. Морфологія  - це :

а)наука про  правильне написання;

б)наука про частини мови;

в)наука про словосполучення і речення.

 

2. Частин мови є:

а) 7;             б)  8;          в)10.

 

3.До службових частин мови належать:

а) прийменик, сполучник,  дієслово;

б) вигук, іменник, займенник;

в)прийменник, сполучик, частка;

г)дієслово, вигук, частка.

 

4. Чи бувають окремими членами речення службові частини мови?

а) ні;  б) не всі;   в)так, завжди виконують  синтаксичну функцію.

 

5. Прийменник – це службова частина мови, яка:

а) вживається для з’єднання однорідних членів речення;

б) вживається для з’єднання частин складного речення;

 в) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у  словосполученні;

 г) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх.

 

6. Сполучник – це службова частина мови, яка:

  а) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;

  б) вживається для з’єднання однорідних членів речення і частин складного  речення;

   в) виражає залежність іменника, числівника та займенника від інших слів у словосполученні;

   г) вносить різні додаткові відтінки значення в речення.

 

7. Визначте рядок, у якому всі прийменники складні:

а) за, поруч з, з-за

б) відповідно до, у вигляді, з-поміж

в) посеред, з-під, заради

 

8.У якому словосполученні прийменник з іменником вжитий правильно:

а) говорити за когось                             б) підручник по українській мові

в) оцінки за контрольну роботу             г) у шість годин

 

9. Визначте рядок, у якому всі сполучники підрядні:

а) а, але, проте, коли                           б) якщо, бо, як, що

в) або, щоб, наче, якби                        г) ніби, ледве, хоч, і

 

10. Вкажіть рядок, у якому всі сполучники єднальні:

    а) також, не тільки, а, але;                            б) або, чи, то, хоч, чи…чи;

    в) і, й, та( в значенні і), ні-ні, як-так;       г)  ні-ні, не то…не то, або…або, і.

 

11. Прийменник є в кожному реченні, крім:

а) Без праці не проживеш

б) Друзі пізнаються в біді

в) Не гріє сонце на чужині

г) Як гукнеш, так і відгукнеться.

 

12. Вкажіть рядок, у якому всі сполучники часові:

а) тим що, як тільки, аж, що й;            

б) як, мов, наче, мовбито;

в) що, як, ніби, дарма що;                     

г) ледве, тільки, як, щойно, після того як.

 

 

ІІ Виконайте практичні завдання:

1.    Випишіть із поданих речень всі прийменники:

Із-за лісу, з-за туману місяць випливає. Ліс у ранковій тиші обтрушує із себе росу. Немає друга понад мудрість. Нелегко мені між людьми. Орлиний клекіт чути серед хмар.

 

2.    Випишіть із поданих речень всі сполучники:

Вічно будуть в світі і відданість, і віра, і любов. Легше на душі стане, як пісня до серця загляне. Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина. Не можна любити народів других, якщо ти не любиш Вкраїну.

 

3.    Перепишіть речення, напишіть вгорі частину мови над кожним словом:

Підла брехня втікає через вікно, коли справжня правда заходить у двері.



 

 

 

 

 

 

13.05. 2022 

26.04.2022

ТЕМА: Види прийменників за будовою. Непохідні й похідні прийменники

І. Сьогодні ми розглянемо види прийменників за будовою. Для цього будемо використовувати табличку на С.187. Накресліть її в зошити.

Запам’ятайте, що прості прийменники це зовсім маленькі слова: з, в, до,через…

Складні прийменники – це складені в одне слово два прості прийменники : ПО+НАД вийде «понад» (вони завжди пишуться разом або через дефіс). Складені прийменники – прийменники, які теж утворюються від двох слів, але пишуться при цьому окремо: «згідно з».

 

ІІ. Виконайте вправи 421, 425, 429




19.04.2022 Контрольна робота

Запишіть у свої зошити:

Дев’ятнадцяте квітня

Контрольна робота з української мови  №6 «Прислівник»

І Тести

Початковий рівень (кожна відповідь 0.5 б.)

1.Усі слова є прислівниками у рядку:

А. впевнено, прекрасно, весна;

Б. ліньки, попередньо, використати;

В. пошепки, інколи, сам на сам;

Г. раз у раз, два, мирно.

2. Прислівник – це..

А. незмінна  особлива форма дієслова;

Б. самостійна  змінна частина мови, що виражає ознаку предмета;

В. незмінна самостійна частина мови;

Г. службова частина мови.

3. Прислівники поділяються на такі розряди:

А. якісні, відносні, присвійні;

Б. якісно-означальні, обставинні;

В. Способу дії, місця, часу,причини;

Г. безособові, неозначені, означено-особові.

4. Прислівник «напам’ять»  належить до розряду:

А. способу дії;

Б. місця;

В. причини;

Г. якісно-означальні.

5. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку:

А. віч-на-віч;

Б.  сам-на-сам;

В. вгорі;

Г. як-небудь.

6. Прислівник мимоволі  утворено способом:

А. префіксально-суфіксальним;

Б. основоскладання;

В. безафіксним;

Г. суфіксальним.

Середній рівень

7. Установити відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням (за кожну правильну відповідь 0, 25б.)

1. чемно                         А. причини

2. вгорі                           Б. часу

3. післязавтра               В. способу дії

4. згарячу                      Г. міри й ступеня дії

5. трохи                        Д. місця

 

8. Установити відповідність між прислівником та способом його творення
(за кожну правильну відповідь 0, 25б.)

 

1. сильно                     А. злиття

2. праворуч                 Б. префіксально- суфіксальний

3. весною                    В. суфіксальний

4. по-українськи        Г. перехід однієї частини мови в іншу

 

ІІ Практичні завдання

1.    Записати слова, знявши риску.  (1б.)

Зо/зла, де/небудь, в/двічі, що/най/сильніше, без/кінця, дарма/що,час/від/часу, поза/торік, яко/мога, по/перше, всього (на) всього, як (не) як, де (не) де, віч (на) віч, сама (самотою), пліч (о) пліч, (по) своєму, рік (у) рік.

2.    Утворіть усі форми ступенів порівняння прислівників:

Легко, тепло, багато.

3.    Визначте розряд прислівників за значенням:

Здалеку, по-нашому, вперед, вранці, де-небудь, легко, згарячу, трохи, там.

4.    Визначте спосіб творення прислівників:

Тихесенько, дивовижно, ліворуч, зимою, безболісно, по-братськи

 

 

СФОТОГРАФУЙТЕ виконану роботу і надішліть на перевірку СЬОГОДНІ!

 


12.04.2022 Українська мова 7 клас

ТЕМА: Написання прислівників разом і через дефіс

І. Повторюємо вивчене. Виконайте, будь ласка, наступні завдання:

1.    Визначте і випишіть прислівники (назвіть розряд) з переліку слів:Доволі, семеро, анітрохи, нізвідки, квіти, незбагненний, вовчий, тридцять, будь-кого, будь-коли, тремтяче, тремтіти, значення, навскіс.

2.    Вправа «так» чи «»ні». Напишіть номер речення і «так» це чи «ні» (можна ставити плюс і мінус)

  1.     Прислівник – повнозначна частина мови.

2.       Прислівник – самостійна відмінювана частина мови.

3.       Прислівник має рід, число, відмінок.

4.       Прислівник виражає ознаку дії чи стану, ступінь і міру вияву іншої ознаки та обставини.

5.       Прислівник має словотворчі суфікси –о, -е, -и, -ому, -єму.

6.       У реченні виконує функції додатка.

7.       Прислівник має розряд і ступені порівняння.

8.       Має відміну і число.

9.       Має вид і час.

10.     Не відмінюється,  має суфікс, а не закінчення.


3.  «Третій зайвий» Визначте , який прислівник є зайвим у кожному ряду за розрядом.

       1.Спокійно, добре, сьогодні.

       2. Униз, трохи, мимоволі.

       3. Навмисне, наперекір, тут.

8. Утворіть вищий і найвищий ступені порівняння прислівників (усі форми):

 Довго, близько, сильно, легко.

 

ІІ. РОЗГЛЯДАЄМО ТЕМУ УРОКУ

1.    Розгляньте табличку з правилами на С.166. Вивчіть, коли прислівники пишемо через дефіс.

3.    Виконайте вправу 361. Випишіть всі  прислівники з цієї вправи, зробіть морфологічний розбір одного з них.

4.    Вправи 363, 364, 367.

 


05.04.2022

ТЕМА: Одна та дві букви -Н- у прислівниках

І.ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ!

1. У прислівниках пишеться стільки букв Н, скільки і в прикметниках, від яких утворені ці прислівники.

 Тобто, якщо у прикметнику невпинний пишеться дві Н, то і в прислівнику невпинно, що утворений від цього прикметника теж повинно писатися дві літери Н.

2. Слід запам'ятати, що у прислівниках спросоння, навмання, зрання, попідтинню, попідвіконню, востаннє завжди пишеться дві НН.

ІІ. Опрацюйте правило на С. 176

ІІІ. ПРАКТИКУМ

1. Виконайте вправу 391. Зразок: Слухняний - слухняно, незмінний - незмінно...(підкресліть одну чи дві Н у словах);

2. Виконайте вправу 393.

3. Виконайте вправу за посиланням. У білому віконечку необхідно записати тільки одну або дві Н:

https://learningapps.org/view16317348 

4. Виконайте вправу 398. Зробіть морфологічний розбір  прислівників неждано, навмання

На наступний раз повторіть ще раз параграфи 29, 30, 31. Буде тестування по темі та урок онлайн))




 01.04.2022

ТЕМА: Прислівники як засіб зв’язку речень у тексті. Морфологічний розбір прислівників.

1.    Сьогодні мУи повторимо з вами все, що ви знаєте про  прислівники. Навчимося робити морфологічний розбір прислівників.

2.    Ви вже вивчили, яка частина мови є прислівником, на які розряди за значенням поділяються, якими способами творяться і які ступені порівняння можуть утворювати деякі прислівники. Щоб повторити всі ці відомості повторіть, будь ласка, правила з параграфів 29,30,31 та виконайте наступні завдання:

Вправа1. Перепишіть речення, підкресліть в них прислівники, визначте їх розряд(напишіть вгорі над прислівником):

І ось поблизу зашелестіли кущі. Часом блимне вогонь і зникне. Блідий ранок несміливо зазирнув у вікна. Ніде щиріше не співають, як на війні. Сонце ледве прокинулося й зависло над лісом.

Вправа 2. Розподіліть прислівники на три колонки. 1)Прислівники часу 2)Місця 3)Способу дії

Тихо, вчора, знизу, здалеку, по-весняному, ніколи, тепло, по-українськи, яскраво, поблизу, завжди, всюди, разом, гучніше.

Вправа 3. Запишіть прислівники в колонку, визначте їх розряд і спосіб творення, виділіть значущу частину:

Наперекір, по-братськи, зопалу, чомусь, праворуч, неждано, найглибше, темно, жаль.

Вправа 4. Утворіть ступені порівняння таких прислівників:

холодно, часто, близько, зручно.

3.    Сьогодні нашим завданням є навчитись робити морфологічний розбір прислівників. Для цього прочитайте послідовність розбору на С.165 (внизу сторінки), а зразок письмового розбору розгляньте на С.166.

Розглянемо зразок:

Уважніше  - прислівник, як?, спосіб дії, проста форма вищого ступеня порівняння, обставина.

4.    Вивчіть правила параграфів 29,30,31. Виконайте вправу 360. Випишіть з неї прислівники і розберіть їх за зразком.


 



 

 

 

 

 



Українська мова 7 клас
1. Опрацюйте таблицю «Творення ступенів порівняння прислівників» параграфа 31 на с. 158.

Запам’ятайте:

- не всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння, а лише прислівники, що закінчуються на –О,-Е;

-  ступенів порівняння два : вищий і найвищий. Кожен із них має дві форми просту і складену.

2. Запишіть у зошити схему утворення ступенів порівняння прислівників:

Вищий ступінь:

Проста форма: за допомогою суфіксів –Ш-, -ІШ-

Сильно – сильнІШе

Складена форма: за допомогою  слів БІЛЬШ, МЕНШ і прислівника: БІЛЬШ сильно, МЕНШ виразно

Найвищий ступінь:

Проста форма: за допомоги префікса НАЙ і простої форми вищого ступеня прислівника: НАЙсильніше;

Складена форма: за допомогою слів НАЙБІЛЬШ, НАЙМЕНШ і прислівника:

НАЙБІЛЬШ сильно, НАЙМЕНШ виразно.

 

3. Утворіть ступені порівняння прислівників:

ЗРАЗОК:

Тихо – тихіше, більш тихо;найтихіше, найбільш тихо

Весело, міцно, щиро, дорого

 

4. Перепишіть. Розкрийте дужки, утворивши вищий ступінь порівняння прислівників:    Граніт (часто) залягає глибоко в землі.  А сонце спускається все (низько та низько), наближається до гори все (багато та багато). Усі притихли і (пильно) розглядали людську постать, що наближалася.

6. Вибірковий диктант

 Випишіть лише ті прислівники, які мають ступені порівняння. Визначте ступінь порівняння.

Близько, вище, по-іншому, струнко, мужньо, довше, самовпевнено, угору, найдовше, спочатку, високо, гірше, веселіше, завтра, найсмачніше

 

7. Виконайте вправи 346, 347. 




25.03.2022

ТЕМА УРОКУ: Способи творення прислівників

 1.    Прочитайте уважно таблицю про способи творення прислівників на С.152-153 (параграф 30)

 

2.    Запишіть у зошити і запам’ятайте:

 

1.    Префіксальний : багато -ЗАбагато

2.    Суфіксальний: тепло - теплЕСЕНЬКо

3.    Префіксально-суфіксальний: український  - ПО-українськИ

4.    Злиття основ –ліва рука - ліворуч

5.    Складання: на швидку руку - нашвидкуруч

6.    Перехід з однієї частини мови в іншу: пекучий жаль (іменник)- мені жаль (прислівник)

 

3.Установіть відповідність між прислівниками і способами їх творення

1.    Далеко, добре, високо                             А суфіксально-префіксальний

2.Дотепер, утроє, ніскільки                          Б злиття  основ

3.    По-українськи, узимку, напоготові        В префіксальним

4.    Зимою, жаль, гаряче                                Г перехід з однієї част. мови в ін

5.    Ліворуч, босоніж, обіруч                        Д суфіксальний

 

4. Виконайте вправи 330, 331.

1.    

18.03.2022

Тема уроку: Розряди прислівника за значенням

1.     Перегляньте коротке відео про прислівник, щоб пригадати відомості про цю частину мови.

https://www.youtube.com/watch?v=o1qMHwzfrsQ  

 2. Запишіть із цього відео словниковий диктант. Підкресліть прислівники у цьому диктанті. Визначте розряди прислівників за значенням відповідно до таблиці на С. 148

3.     Перепишіть в зошит таке правило і вивчіть його напам’ять:

Прислівник – це самостійна, незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії, предмета або іншої ознаки. Відповідає на запитання : як? де? коли? куди? звідки? навіщо? та інші. У реченні прислівник виступає найчастіше обставиною. Прислівник не має закінчення. Всі прислівники закінчуються суфіксом.


4.     Утворіть словосполучення, підібравши до поданих дієслів прислівники, які відповідають на відповідні запитання:

Зразок: Спритний (як?) надзвичайно

Рухатися (куди?)…..,  захищати (як?) ………, підвівшись (коли?)……..,

співаючи (де?) ……..,  веселий (як?)…………, друзів (скільки?)………,

біжить (звідки?)…..

 

5.     Перепишіть речення . Підкресліть прислівники відповідно до того, яким членом речення вони виступають, визначте розряди за значенням:

Над сонним містом високо літають мрії. Дівчина поглянула сміливо та й засміялася. Чимало людей розуміють складність ситуації.


6.  Виконайте вправу 323.

 

 



25.02.2022

Тема уроку : Прислівник

1. Опрацювати правило на С. 147 параграфа 29

2. Переглянути відеоурок  за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=4TsPUugCZwA

3. Перепишіть таблицю з вправи 322 "Розряди прислівників за значенням"

4. Виконайте вправи 320, 321





 11.02.2022 

Тема уроку: РМ № 16.  Контрольний письмовий твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі з використанням дієприслівникових зворотів.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1.     Сьогодні вашим завданням буде написати твір про те, як ви виконуєте свою улюблену справу. Твір пишемо на чернетці. У школі переписуємо у зошити для контрольних робіт, тому ці чернетки обов’язково візьміть на урок української мови.

 

2.     ПОМІРКУЙТЕ:Ми у своєму житті дуже часто спостерігаємо за працею людей чи виконуємо певну роботу самі. А як описати процес праці? Сьогодні на уроці ви навчитеся робити це правильно, грамотно, змістовно та красиво.

3.     Прочитайте вправу 296. На С. 137. Зверніть увагу на опис процесу праці. Порахуйте кількість дієприслівникових зворотів. І запишіть цю цифру в зошити.

 

4.     Розгляньте пам’ятку нижче. Запам’ятайте особливості побудови висловлювань, що містять опис трудового процесу.

Як написати заданий твір

1.     У вступній частині твору назвіть особу, що виконує роботу, і зазначте назву трудової дії.

2.     В основній частині твору, описуючи безпосередньо процес праці, обов’язково дотримуйтесь чіткої послідовності виконання дій, використовуючи при цьому спеціальні слова :спочатку, потім, пізніше, затим, насамкінець та ін..

3.     Під час опису трудового процесу вживайте слова, що аналізують виконувані операції:  працюю швидко, легко, серйозно, спокійно, творчо, цікаво, зосереджено, вправно; праця успішна, благородна, відповідальна, напружена, нелегка, плідна, радісна, сумлінна.

4.     Використайте речення з дієприслівниковими  зворотами, типу: Займаючись улюбленою справою, я не помічаю, як минає час.

5.     З метою створення тексту-опису процесу праці в художньому стилі використовуйте художні засоби (епітети, метафори, порівняння тощо). Можна використати прислів’я про працю (знайти їх в інтернеті).

6.     Пам’ятайте, що основною метою художнього опису трудового процесу є характеристика людини під час роботи та її ставлення до праці.

 

5.     Ознайомтеся зі зразком плану у вправі 298 С. 139. Складіть власний план про виконання вашої улюбленої справи.

6.НАПИШІТЬ ВЛАСНИЙ ТВІР ЗА СКЛАДЕНИМ ПЛАНОМ. Дайте йому назву. Обсяг твору – 1- 1.5 сторінки.





08.02.2022 

Тема уроку: Не з дієприслівниками

1. Перегляньте відеоурок "Не з дієприслівниками"  та виконайте усно завдання, запропоновані у відео. Запишіть дієприслівники (або синонімічні їм слова), які можуть вживатися з НЕ як разом, так і окремо 


https://www.youtube.com/watch?v=7bsDf6DQ7fM 

2. Прочитайте правило у підручнику параграфа 28 на С.144

3. Виконате вправи 313, 316, 317.

4. Д\з : виконайте тести на саті "На Урок" за посиланням



28.12.2021 

Повторення вивченого за І семестр

1. Виконайте завдання тесту за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5416569

2. Виконайте вправи за посиланням:

https://learningapps.org/view4668145 

https://learningapps.org/view4134245




14.04.2021

Сьогодні ми маємо розглянути дві складні теми. Почнемо зі складнішої, а нижче (зверніть увагу!) буде тема вчорашнього уроку

Тема уроку: Написання складних прикметників разом і через дефіс

1. УВАЖНО прочитайте таблицю на С.154-155 параграфа 49. 

Якщо ви були уважними і раніше, то звернули увагу, що цю тему ми вже опрацьовували, коли вивчали  написання складних слів. 

Давайте пригадаємо! Ми з вами говорили про те, що якщо складне слово утворюється від словосполучення, наприклад: ліва рука - ліворукий, темне волосся - темноволосий, тоді ми пишемо разом. А якщо складне слово утворено від двох окремих слів, і між цими словами ми можемо поставити сполучник і, то такі слова ми пишемо через дефіс. наприклад: мовний і літературний - мовно-літературний. Як бачите, це правило стосується якраз правопису прикметників.

2. Якщо вам хочеться краще розібратися у темі, рекомендую переглянути короткий відеоурок за посиланням

 https://www.youtube.com/watch?v=z4fh-dzKj8w

3. Прочитайте вправу 409. Поясніть собі чи комусь із рідних, чому прикметники першої групи ми пишемо через дефіс, а другої - разом.

4. Випишіть із вправи 410 всі складні прикметники, усно поясніть їх написання.

5. Письмово вправа 411. 

ЗРАЗОК: східні слов'яни - східнослов'янський,  народна поезія - народнопоетичний, темний і сірий - темно-сірий......

6.Письмово вправи 412 та 413. Перепишіть, знявши скісну риску. При написанні прикметників  разом чи через дефіс перевіряйте написання за правилами.

ДЗ: Вивчити правила параграфа 49, виконати вправу 416 (І,ІІ)

Це було завдання на сьогодні. А до понеділка вам необхідно виконати ось такі завдання вчорашнього уроку:

Тема уроку: Написання однієї -н-,чи двох -нн- у прикметниках

1. Прочитайте правило на С. 152. Запам'ятайте (вивчіть напам'ять, коли у прикметниках треба писати одну-н-, коли дві -нн-)

2. Усно опрацюйте вправу 400. Поясніть відповідно до правил правопис -н-, -нн-.

3. Письмово вправа 401. Підкресліть одну чи дві н в утворених прикметниках

ЗРАЗОК: Дерево - дерев'яний, ураган - ураганний, кінь - кінний, цегла - цегляний......

4. Вправа 403. ЗРАЗОК: 1. Височенна 2. Широченна........

5. Письмово вправа 404 (І)

ДЗ: вивчити правило параграфа 48, виконати вправу 406. Підготуватися до тестів за темами "Не з прикметниками", "Написання -н-,-нн- у прикметниках", "Правопис прикметників разом і окремо" (параграфи 47,48,49) 



12.04

Тема уроку:  Написання НЕ з прикметниками

1.Уважно опрацюйте таблицю "Написання не з прикметниками " на С.150. Вивчіть напам'ять, коли не з прикметниками пишемо разом, а коли окремо. Запам'ятайте приклади до кожного випадку.

2. Усно дайте самі собі відповіді на запитання вправи 394

3. Для того, щоб закріпити матеріал, перегляньте коротке відео, у якому пояснююється дана тема

 https://www.youtube.com/watch?v=QQth4akSXlE 

3. Із вправи 395 випишіть 10 прикметників. Із прикметниками, що пишуться з НЕ складіть по три словосполучення.

4.Вправа 393 (І). Письмово.

5.  Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть усно написання не з прикметниками.

1. А держава Україна — велика, (не)бідна, (не)залежна, самостійна і багатодітна (О. Лупій). 2. Кому власна батьківщина з малих літ (не)дорога, той непевна є людина (П. Грабовський). 3. І (не)доречний навіть сумнів, чи мудро все це на землі (С. Кочерга). 4. Будем з добрими привітні, а з лихим (не)примиримі. Будем хитрому (не)любі, щиросердому — любимі (Л. Забашта). 5. Мова кожного народу (не)повторна і своя (Д. Білоус). 6. Господарів хліб (не)білий, але ситний (Народна творчість).

6. ДЗ : Вивчити правила таблиці на С. 150, вправа 397




06. 04.2021 (Вправ багато, оскільки сьогодні 2 уроки)

Тема: Написання прикметників із суфіксами:-еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-,-цьк-, -зьк-.

Букви е, о, и в прикметникових суфіксах -ев-(-єв-), -ов-(-йов-, -ьов-), -ин-,-ін-,-ичн-

1.    Повторіть параграфи 40-44

2.    Перемалюйте в зошити таблицю «Суфікси прикметників» на С.145 (параграф 45). Запам’ятайте, за допомогою яких суфіксів утворюються якісні, відносні, присвійні прикметники.

3.    Розгляньте УСНО вправу 373 та пригадайте, якими способами словотвору можуть утворюватися прикметники. Найпоширенішими з них є такі способи:

а) Суфіксальний спосіб: (приклади)

Суфікси  -енн-/-анн-:

здоров-е́нн-ий←здоро́в-ий,        

широч-е́нн-ий ← широ́к-ий;

               -ав-:

біл-я́в-ий ← бі́л-ий,

зелен-а́в-ий ← зеле́н-ий,

чорн-я́в-ий ← чо́рн-ий

б)  Префіксальний спосіб:

Префікси         пре-:

пре-до́брий ← до́бр-ий,

пре-га́рний ← га́рн-ий,

              над-:

 над-поту́жний ← поту́жн-ий,

 над-швидки́й ← швидк-и́й,

               не-

не-добрий – добрий

не-правдивий – правдивий;

 

в) Складання:

   загальноосвітній(загальна освіта),

    легкоатлетичний (легка атлетика),

    мовностильовий(мовний стиль),

    народногосподарський (народне господарство)

4.    Виконайте письмово вправу 374. Позначте в дужках спосіб творення кожного прикметника( суфіксальний, префіксальний, префіксально-суфіксальний чи складання). Позначте у словах значущі частини (префікси, суфікси, основи, закінчення)

ЗРАЗОК: Різдвяний – суфіксальний (різдв- - корінь, -ян- - суфікс, ий- закінчення – можна це не прописувати, а просто позначити)

5.    Виконайте письмово вправи 376, 377

6.    Прочитайте уважно правило про творення присвійних прикметників на С. 145, та використовуючи це правило, виконайте вправу 378.

 

7.    Утворіть за допомогою будь-яких суфіксів чи префіксів прикметники від таких іменників:

ЗРАЗОК: овес - вівсяний

Овес, солома, злість, лимон, голуб, ціна, туман, орел, учень, козак, земля, краса

8.    Утворіть від поданих прикметників прикметники з суфіксами еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-:

ЗРАЗОК: Малий - манюсінький

Малий, тонкий, швидкий, звичайний, милий, гарний, теплий, жвавий.

9.    Від поданих словосполучень та пар слів способом складання утворіть прикметники:

ЗРАЗОК: Два кольори - двокольоровий

Два кольори, три поверхи, чотири яруси, багато слів, хліб і булка, український та англійський, світлий синій, яскравий червоний.

 

10.Повторюємо все вивчене про прикметник. Виконуємо тести на сайті «На Урок»

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3580872

 

ДЗ: вивчити суфікси, за допомогою яких утворюються прикметники С. 145 параграф 45. Вправи 375,379

.

 


05.04.2021

Тема: Відмінювання прикметників

1.    Давайте пригадаємо! Перепишіть речення, підкресліть у цих реченнях прикметники. Над кожним із них напишіть групу (якісний, відносний чи присвійний). Від якісних прикметників утворіть всі ступені порівняння:

Гарно вплітається в український віночок червона рута- чарівна гірська  квітка. Ніжна ромашка означає міцне здоров’я та домашній затишок. Вічнозелена барвінкова краса символізує вірний шлюб.

2.    Опрацьовуємо нову тему!

Відмінювання прикметників – це зміна прикметників за відмінками. Питання відмінків прикметників чоловічого і середнього роду відрізняються від питань іменників жіночого роду. Перепишіть і запам’ятайте питання відмінків прикметників у різних родах:

Прикметники чоловічого та середнього роду

Н. який? чий?

Р. якого? чийого?

Д. якому? чийому?

Зн. який? якого? чий? чийого?

О. яким? чиїм?

М. на якому? на чийому?

 

Прикметники жіночого роду

 

Н. яка? чия?

Р. якої? чиєї?

Д. якій? чиїй?

Зн. яка? якої? чия? чиєї?

О. якою? чиєю?

М. на якій? на чиїй?

 

3.    Розгляньте, як відміняються прикметники у таблицях вправи 364 на с. 141 (параграф 44). Зверніть увагу на тверду і м’яку групи прикметників та на відмінювання прикметників у множині.

 

4.    Виконайте вправу 365 (І, ІІ)

 

5.    Із вправи 366 випишіть прикметники  з іменниками, до яких вони належать. Визначте групу, рід, число, відмінок прикметників (вони будуть співпадати з родом, числом, відмінком іменника, якого вони стосуються)

 

ЗРАЗОК:

Сонячний промінь – відносний, чол.рід, однина, Н.в.

6.    Вправа 369 (І)
 ЗРАЗОК: Вечірньою тишею,….

ДЗ: вивчіть правило параграфа 44 та питання відмінків прикметника. Вправа 372

 

 

 

 

31.03  Українська мова 6 клас

Ступені порівняння прикметників

Перед виконання завдань повторіть правила параграфів 40,41,42

1.    Перепишіть подані речення і підкресліть у них прикметники хвилястою лінією:

1.Плаче тепер білим снігом мамина вишня в саду (Д. Луценко). 2. У ті вранішні години море було особливо ласкавим і ніжним (Ю. Збанацький). 3. Легкі тепловії лоскочуть покрите бронзовою смагою лице, і фіалкові васильки кивають тобі з узбіччя шляху як давньому знайомому, і перепели в нескошених житах ніби запрошують до степових криниць (І. Цюпа). 4. Добре, що маємо силу рідного отчого краю (А. Малишко).

2. Розподіліть прикметники на три колонки: якісні, відносні, присвійні:

Весняний, модний, новий, дружній, телячий, Сергіїв, зелений, майбутній,  житній, освітній, мудрий, вчорашній, справжній, ранній, сміливий, домашній, доччин, обідній, Маріїн,  чесний, дідів, зовнішній, рідний, останній, завтрашній, західний.

3.Утворіть усі форми ступенів порівняння від таких якісних прикметників за зразком:

ЗРАЗОК:  теплий – тепліший, більш теплий, найтепліший, найменш теплий.

Тихий, солодкий, високий, тяжкий, далекий, близький, товстий.

 

ДЗ: вивчити напам’ять правила параграфів 40,41,42,  прочитайте табличку «правильно-неправильно» на С137 та виконайте вправу 355

 




18.01.2021         

Тема:   Поділ іменників на відміни і групи

1. Випишіть з речення всі іменники та вкажіть всі відомі вам морфологічні та граматичні категорії (істота-неістота, конкретний-абстрактний, власний-загальний, рід, число, відмінок):

Верба - дерево, яке росте переважно біля водойм.

2. Опрацюйте матеріал теми уроку за підручником: параграф 28, С. 94 

Щоб опанувати відміни іменника, необхідно дуже добре вміти визначати рід іменника  

Дуже легко запам'ятати відміни іменника за табличкою внизу правила.

 Перегляньте коротке відео з детальним поясненням, як визначати відміни іменників

https://www.youtube.com/watch?v=9hMQevUUBK4  


  3. Розподіліть іменники за відмінами у 4 колонки  (І відміна, ІІ відміна, ІІІ відміна, ІV відміна):

Палац, ромашка, море, узбіччя, Микола, Харків, піч, сум, сметана, річ,  лоша,  подорож, поле, сіль,  земля, теля, курча

 4. Випишіть з поданих речень іменники. Визначте рід, число, відмінок і відміну кожного з них:

Лихий чоловік у громаді, що вовк у отарі. У срібну ніч співає соловей. Решетом воду не носять.

ЗРАЗОК:  Чоловік - ч.р., одн., Н.в., ІІ відміна

  ДЗ : Вивчити правило С. 94, виконати вправу 236



15.01.2021      Українська мова    6 клас

Тема: Відмінки іменників. Відмінювання іменників

1.Повторіть відмінки іменників

2. Виконайте тести на сайті "На урок"

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6218696 

3. ДЗ: Провідміняйте (змініть за відмінками) слова сад, вулиця, теля, село 




13.01.2021  Українська мова 6 клас

Тема уроку :Відмінки іменників. Кличний відмінок. Відмінювання іменників 

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit 



11.01.2021     Українська мова   6 клас

Тема:   Число іменників

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit


09.11 Контрольна робота

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit

02.11    Урок № 25      Узагальнення по темі "Лексикологія. Фразеологія"

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit


28.10     Урок №  23   Фразеологізми як члени речення

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit


27.10  Урок № 22    Прислів'я, приказки, афоризми, крилаті вислови

https://docs.google.com/document/d/1Rhq32F9rLjA8pscjnuB7Q9cPH3iXqW6zXo9T-ciWLk4/edit




26.10      Урок № 21

Тема: Джерела української фразеології (параграф 13   С.41)

Виконайте завдання:

1. Вправа 99 Розгляньте таблицю, перемалюйте її в свої зошити та запам'ятайте джерела походження фразеологізмів.

2. Вправа 100. Запишіть фразеологізм і поряд з ним в дужках вкажіть джерело його походження .

Зразок: 1. Грати першу скрипку (Мова людей певної професії)

3.  Вправа 101. Поясніть значення кожного фразеологізму. (якщо вам невідоме значення, знайдіть в інтернеті)

Зразок: Спіймати на гачок - постійно спостерігати за кимось

4.  Складіть речення з такими фразеологізмами:  1.Як сніг на голову   2. Кури не клюють   3. Як кіт наплакав   4. Перемивати кості  5.Перепало на горіхи

Для всіх, хто не виконав тест минулого разу даю повторну можливість.  Термін здачі до 22.00

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4081909




23.10    Урок № 20  

Тема : Фразеологізми (продовження)

1.    Повторіть правила параграфа 12, на С. 37

2.    Виконайте вправу 88. Запишіть подані фразеологізми в стовпчик і підберіть до них відповідне слово з довідки.

Зразок: Накивати п’ятами – утекти

3.    Вправа 91. Тільки випишіть фразеологізми, пояснювати їх не потрібно.

4.    Вправа 93. Перепишіть , вставляючи у фразеологізми потрібні слова (якщо не знаєте такого фразеологізму, знайдіть його в інтернеті)

 

5     Виконайте тести на сайті «На Урок» за посиланням

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2798523



21.10      Урок № 19       Українська мова 6 клас

Тема уроку : Фразеологізми

Виконуєте не те завдання, яке дається у вправі, а те , що задаю я

1. Прочитайте і вивчіть правила параграфа 12 на С.37 "Фразеологізми"

2. Прочитайте речення вправи 84.  Запишіть тільки значення фразеологізмів , поставивши номери речень. (Наприклад: 1. погано, неохайно 2....)

3. Вправа 85. Випишіть із вправи фразеологізми в стовпчик, поясніть їхнє значення.  

Зразок:  Водою не розіллєш - нерозлучні....

4.Вправа 87. Перепишіть, замінивши виділені слова на фразеологізми, які є нижче в довідці

Зразок:     1. Молодиці закрутились серед хати та вдарились лобами аж голови загули.




19. 10          Урок № 17                 Українська мова 6 клас

             Тема:  Професійні слова й терміни

1.    Повторіть по зошиту, які слова належать до стилістично забарвлених. Опрацюйте правила параграфа 10 на с.  31 та с.32 (Професійні слова та терміни)

2.    Прочитайте текст вправи 66. Випишіть з цього тексту професійні слова, які вживають працівники транспортної галузі.

3.    Виконайте вправу 68 (розділіть на 4 колонки)

4.    Перепишіть текст вправи 70. Підкресліть астрономічні терміни.

5.    Виконайте вправу 72.

Виконуючи вправи, можете задавати мені питання у вайбері, коли щось незрозуміло


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Ярмарок педагогічних ідей Методики швидкого запам'ятовування https://docs.google.com/document/d/1mPtNs1d7w_fxHH9McZuSiwa-wu8FQEoSe...