07.06
ТЕМА: Узагальнення та систематизація вивченого у 10-му класі
На останньому уроці у цьому
навчальному році пропоную повторити все вивчене. Для цього виконайте такі
вправи та тестові завдання:
1) Узагальнювальний
тест: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7291337
2) Вправа
на розрізнення частин мови:
https://learningapps.org/view3277444
Гарних вам літніх
канікул! Хай якнайшвидше закінчиться війна і настане МИР в нашій Україні! Віримо в наші
Збройні Сили і тримаємося! Все буде Україна!
03.06
ТЕМА: Аргументи й докази. Полемічні прийоми
1.
Перегляньте короткий відеоурок про полемічні прийоми, аргументи й докази, як основні
елементи ведення суперечки (дискусії):
https://www.youtube.com/watch?v=hiVAPMudWi8
2. Опрацюйте відповідний матеріал підручника параграфів 61-63. Запишіть короткий конспект.
3. Робота
з текстом
1. Прочитайте текст.
Визначте його тему і мікротеми.
2. Назвіть типові
помилки, які трапляються під час полеміки.
3.
За яких умов суперечка не може бути раціональною? Обґрунтуйте.
4. Чи доводилося вам брати участь або бути
свідком полеміки, яка не привела до позитивного результату?
5. Яких помилок при цьому
припустилися мовці?
ВЕДЕННЯ
ПОЛЕМІКИ
Непорозуміння
в процесі ведення полеміки дуже часто виникають у зв’язку з тим, що
співрозмовники застосовують такі мовні вислови, які можуть порізному ними
сприйматися. Багатозначність — це характерна риса будь-якої природної мови.
Сама по собі вона не є недоліком, однак неуважне ставлення до цього явища в
процесі спілкування може призвести до помилок, непорозумінь і навіть кумедних
ситуацій. Наприклад, у деяких рекламних повідомленнях експлуатується
багатозначність слова «перший». Одне значення цього слова — «перший за
порядком», а інше — «кращий». Два різні значення задають і два різних параметри
порівняння — порядок слідування і якість. Тепер спробуємо проаналізувати такий
рекламний текст: «Мені приємно повідомити вам, що жувальна гумка Dirol з
ксилітом схвалена тепер Міністерством охорони здоров’я України як перша
жувальна гумка, яка нейтралізує кислоту, що руйнує зуби». Одразу виникає
запитання, що рекламісти мали на увазі: Міністерство охорони здоров’я визнало
цю гумку кращою серед інших чи дослідило її першою серед інших подібних гумок і
схвалило її? Оцінну інтерпретацію тут викликає конструкція «схвалена як перша
жувальна гумка». Слово «перша» тут не можна замінити словом «друга» чи «третя»,
природніше сказати «краща». Чому ж одразу так не зробити? Зверніть увагу на те,
що багатозначними можуть бути не тільки окремі слова, а й цілі речення. Так,
наприклад, історик Геродот розповідає, як лідійський цар Крез запитував
божество у Дельфах, чи треба йому розпочинати війну з Персією. На це він
отримав таку відповідь: «Якщо цар піде війною на Персію, то знищить велике
царство». Коли розгромлений Крез, потрапивши в полон, зауважив дельфійським
жерцям, що вони сказали неправду, жерці у відповідь заявили, що у війні дійсно
знищене велике царство, але не Перське, а Лідійське. Отже, перш ніж розпочати
полеміку, співрозмовникам необхідно домовитися щодо визначень основних понять,
щоб у процесі спілкування уникнути непорозумінь. Якщо вони не дійшли
консенсусу, то немає сенсу розпочинати суперечку. Перед тим як полемізувати, з’ясуйте,
про яку кількість предметів ідеться в тезі (тобто про всі предмети, їх частину
чи окремий предмет). Наприклад, хтось стверджує, що «всі люди егоїсти». У цьому
випадку ще не зрозуміло, про всіх чи про деяких людей ідеться у висловлюванні.
Такі тези важко відстоювати й не менш важко критикувати саме через їхню
невизначеність. Лише після того, як з’ясовані всі зазначені вище питання, можна
розпочинати суперечку, будувати аргументації, критикувати точку зору
супротивника. Без визначення питання щодо зрозумілості, чіткості, ясності
предмета спілкування суперечка не може бути раціональною (З довідника).
4.
Ситуативне
завдання
1.
Прочитайте подану ситуацію.
2.
Який із запропонованих варіантів аргументації є переконливішим? Чому?
3.
Які прийоми використали полемісти?
4. Чи згодні ви з тим, що занадто складні
аргументи не можуть переконати слухачів?
5.
Поміркуйте і скажіть, хто в Україні, на вашу думку, повинен мати право
виборчого голосу.
6.
Сформулюйте й запишіть відповідну тезу про громадянську відповідальність
(відповідальність за прийняте рішення), доберіть до неї аргументи.
Понад 200 років тому, за часів формування
Сполучених Штатів Америки, бурхливо обговорювалося питання про те, хто має
право брати участь у голосуваннях. Одна фракція заявляла, що брати участь у
голосуванні має право лише та особа, яка є власником певного майна. Бенджамін
Франклін з цим не погоджувався. Соратники, які його підтримували, представили
свою аргументацію. Варіант аргументації соратників Б. Франкліна: «Не можна
визнати правочинним з будь-якої розумної, інтелектуальної або моральної точки
зору невід’ємне право людини виражати свої політичні пристрасті, використовуючи
свій голос у референдумах тільки за наявності достатньої власності. Право
закладено в самій людській природі і тому називається природним правом, яке
може бути обмежене з зовнішньої сторони залежністю від володіння власністю.
Неправильно припускати, що природне право людини віддати свій голос базується і
залежить більшою мірою від власності, ніж від самої природи людини. Цілком
очевидно, що такий умовивід не є розумним, бо він перевертає порядок речей,
передбачений самою природою». Варіант аргументації самого Б. Франкліна:
«Бажання отримати голоси виборців ставить нас перед дилемою: у мене є віслюк; я
можу голосувати. Віслюк помирає; я не можу голосувати. Отже, голос представляє
не мене, а віслюка».
5.
Поміркуйте! Як ви розумієте такі
слова римського філософа Сенеки: «Довгий шлях через настанови, короткий і
легкий — через приклади»?
6. «Незакінчене речення»
Закінчіть речення:
-
Полеміка — це...
-
Основними полемічними прийомами є...
-
Полемічна майстерність проявляється в...
-
Доводити означає...
-
Одержані знання допоможуть мені...
- Свої знання з теми я б оцінив (оцінила)
на...
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Пошукове завдання.
Скориставшись джерелами Інтернету, відшукайте зразок полеміки. З’ясуйте, якими
прийомами скористались полемісти.
31.05
ТЕМА: Практична риторика. Суперечка як вид
комунікації
1. Лінгвістична
розминка
► Прочитайте уважно
висловлювання, поміркуйте і зробіть висновок: чи погоджуєтеся ви зі словами
Леонардо да Вінчі, чи ні? Обґрунтуйте свою відповідь:
І воістину завжди там, де
бракує розумних доводів, там їх заміняє лемент, що не трапляється з речами достовірними.
От чому ми скажемо, що там, де кричать, там щирої науки немає, тому що істина
має одне-єдине рішення, і коли воно оголошено, суперечка припиняється назавжди.
І якщо суперечка виникає знову й знову, то ця наука — брехлива й плутана, а не
така, що відродилася (Леонардо да
Вінчі).
ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
2.
Робота
над текстом
►
Прочитайте текст, виділіть у ньому ключові слова, поясніть їхнє значення:
Обов’язковим для
сучасної людини є вміння компетентно обговорити життєво важливі проблеми,
доводити й переконувати, аргументувати, відстоювати свою точку зору, відкидати
думки опонента, тобто володіти полемічною майстерністю, мистецтвом спору або
суперечки.
Будь-яка суперечка передбачає зіткнення думок або
позицій. Кожна сторона активно відстоює свою власну точку зору і намагається
розкритикувати точку зору супротивника. Якщо немає такого зіткнення думок, то
немає і самого спору, а є якась інша форма комунікації. Так, наприклад,
проповідь, молитва, лекція, доповідь не є суперечками. Якщо аргументація з приводу
якогось питання спрямована на людей, які нейтрально або позитивно (тобто
некритично) ставляться до неї, то немає ніяких підстав вважати цю комунікативну
ситуацію суперечкою. Отже, суперечка — це комунікативна
ситуація, де наявне активне ставлення до позиції співрозмовника, що виражається
в її критичній оцінці.
3. Слова, які необхідно виписати: полемічна
майстерність, мистецтво спору, суперечка. Поміркуйте, чи
можна зі змісту тексту зрозуміти значення виписаних слів.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
4.
Запис в зошитах
Запишіть
і запам’ятайте визначення.
1.
Пропонент —
це той, хто висуває, обстоює тезу. Без пропонента не може бути ані спору, ані
аргументативного процесу, оскільки спірні питання повинні бути кимось
сформульовані і поставлені на обговорення. Пропонент може висловлювати власну
думку або представляти колективну позицію з того чи іншого питання.
2.
Опонент —
другий обов’язковий учасник суперечки. Це той, хто заперечує, піддає сумніву
істинність або слушність тези, яку висунув пропонент. Опонент може особисто брати
участь у спорі або не брати участі в аргументативному процесі.
3.
Аудиторія —
третій, колективний суб’єкт суперечки. Це колектив, який має свої переконання,
свої позиції, точки зору з питання, що обговорюється. Вона є основним об’єктом
аргументативного впливу в спорі.
Запам’ятай це ж саме коротко:
1.
Пропонент —
той, хто висуває тезу;
2.
Опонент —
той, хто заперечує;
3.
Аудиторія —
колектив, який має свої переконання
5.Складіть таблицю «Класифікація суперечок»,
використовуючи матеріал, поданий нижче, та иатеріал підручника:
У
риториці виділяють декілька класифікацій суперечок:
1.✵ за формою: дискусія,
полеміка, диспут або дебати;
2.✵ за кількістю осіб, що
беруть участь в обговоренні: суперечка-монолог, суперечка-діалог та суперечка-полілог.
3.✵ за способом ведення боротьби думок: усні та письмові.
Суперечки за формою
-
Дискусія (від лат. dіscussiо — «дослідження», «розгляд») — це публічна суперечка, мета
якої полягає у з’ясуванні й порівнянні різних точок зору, у знаходженні
правильного рішення спірного питання. Дискусія дозволяє краще
зрозуміти те, що не є достатньо чітким і зрозумілим. Мета дискусії — досягнення
консенсусу між учасниками суперечки стосовно проблеми, що обговорюється.
Вибіркове
списування
►
Прочитайте текст. Випишіть чинники. що складають основу дискусії.
Унікальним прикладом такої суперечки є дискусія, яка
відбулася між двома видатними фізиками Н. Бором та А. Ейнштейном. Ця дискусія
тривала протягом декількох десятиліть. Вони сперечалися і усно, і письмово, і
на відстані, і при зустрічі. Іноді суперечка була по-академічному строгою, а
інколи була схожою на вибух.
Причина дискусії полягала в обговоренні проблем
квантової механіки, із створенням якої значно змінилися погляди фізиків на
навколишній світ. Дискусія викликала значний інтерес серед науковців: за нею
уважно стежили, в ній брали участь найвидатніші вчені — соратники Бора й Ейнштейна.
Відомий голландський фізик Пауль Еренфест був «секундантом» суперечки. Він
допомагав організовувати зустрічі між сперечальниками, вів їхнє листування,
стимулював до активних дій.
У цій дискусії не було переможців. Ніхто нікого не
переконав. Кожний з учасників залишився на своїй позиції.
А. Ейнштейн помер раніше Н. Бора на сім років. Однак
Бор до останнього продовжував подумки сперечатися зі своїм опонентом. Саме про
це свідчить одна цікава подробиця його життя. Останній малюнок, який Бор зробив
на дошці в кабінеті за день до смерті, відтворював ейнштейнівський «ящик з
фотоном», розмірковувати з приводу якого Бор, мабуть, ще продовжував.
Хоча до спільної думки два найвидатніших фізики так і
не дійшли, однак їх дискусія була напрочуд плодовитою. Вона не зводилася до
фіксування різних точок зору. Вчені спільно намагалися знайти істину, тому
метою їхньої дискусії було не знищення, а, навпаки, збагачення один одного. В
результаті уточнювалися їхні позиції, виправлялися неправильні визначення,
будувалися нові аргументації. Вчені не були ворогами, вони з великою повагою
ставилися один до одного, про що свідчать численні факти. Так, в одному із
листів А. Ейнштейн, звертаючись до свого опонента, пише: «Дорогий, якщо не
сказати любий, Боре!».
-
Полеміка (від грецьк. polemikos — «ворожий», «войовничий») — це суперечка, у якій є
конфронтація, протистояння, протиборство сторін, ідей і думок.
Із цього визначення
випливає суттєва різниця між полемікою, з одного боку, та дискусією — з іншого.
Якщо
Учасники дискусії або диспуту, відстоюючи протилежні Думки, намагаються дійти
консенсусу, якоїсь єдиної думки, знайти спільне рішення, встановити істину, то
мета полеміки — отримати перемогу над супротивником, відстояти і захистити свою
власну позицію.
-
Диспут (від лат. disputo — «досліджую», «сперечаюсь») та дебати (від франц. debate — «сперечатися») як види суперечки в літературі часто
розглядаються як схожі поняття.
Диспут — це публічна суперечка. Предметом диспуту є
наукове або суспільно важливе питання. Форми диспуту: обговорення дисертації,
публічний захист тез тощо. На відміну від дискусії диспут не тільки з’ясовує
підстави, а й виявляє позиції сперечальників.
-
Дебати —
це суперечки, які виникають при обговоренні доповідей, виступів на зборах,
засіданнях, конференціях тощо. Мета дебатів — визначення ставлення учасників
обговорення до спільних для всіх тез виступу.
Суперечка
за кількістю осіб
Суперечки також можна розрізняти за кількістю осіб, що
беруть участь в обговоренні проблемних питань. За цією ознакою виділяють три види
спорів: суперечка-монолог(людина сперечається сама з собою, це гак
званий внутрішній спір), суперечка-діалог (сперечаються дві
особи) та суперечка-полілог (спір ведеться кількома особами).
У свою чергу, суперечка-полілог може бути масовою (усі
присутні беруть участь у спорі) і груповою (спірне питання вирішує окрема група
осіб у присутності всіх учасників).
Суперечка за способом ведення
боротьби думок
І, нарешті, за способом ведення боротьби думок
суперечки поділяють на усні та письмові. Усні суперечки,
як правило, обмежені часом і простором: проводяться на конференціях,
засіданнях, заняттях тощо.
Письмова форма суперечки передбачає опосередковане
спілкування учасників спору. Такі суперечки триваліші за часом, порівняно з
усними.
Д\З: опрацюйте матеріал підручника параграфів 59-60,
С.184-185. Складіть конспект матеріалу, що викладений вище. Виконайте вправу 3 С. 186
27.05 Українська мова 10 клас
Контрольне есе
1. Перегляньте відеоурок, як правильно писати есе, за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=E3N4X2BEN2A
2. Напишіть есе на одну із
запропонованих тем (на вибір):
·
Як я розумію вислів «Слава Україні!»
- Якби
у вас була можливість або викорінити злочини, або забруднення
навколишнього середовища, що б ви обрали і чому?
- Що,
на вашу думку, важливіше: свобода слова , право на чесний суд чи
право на приватне життя ? Поясніть.
- Яку
нагороду (реальну або вигадану) ви б хотіли отримати найбільше в житті?
- Старе
прислів’я каже, що гроші — корінь зла. Згодні? Поясніть. Що ще може бути
коренем зла?
Обсяг твору – мінімум 100 слів
3.Не забувайте про правила написання есе!
Дотримутесь чітко визначеної структури:
1.
Вступ. ТЕЗА
– це висловлення, твердження, яке потім буде розкриватися в процесі написання
есе. Вступ має чітко визначити проблематику нарису.
2.
Аргументи. Однією з
найважливіших рекомендацій стосовно того, як правильно писати есе, вважається
вживання достовірних аргументів. Вони мають підтверджувати або спростовувати
тезу, демонструвати вашу позицію з окремого питання. Пам’ятайте, що аргументів
має бути не менше 3-х. Інакше вам не вдасться переконати читача.
3.
ПРИКЛАДИ.
Кожен аргумент має бути підтверджений прикладами. В ідеалі це мають бути приклади з історії, літератури, власного
життя.
- Висновок. Може бути банальним на зразок:
«Отже, …», «Насамкінець…» і подібні. А може продемонструвати вашу креативність
(риторичні питання чи заклики до дій).
Також не забувайте про логічність, послідовність,
гарне мовне оформлення, з використанням епітетів, порівнянь, метафор,
риторичних питань, окликів, звертань.
УСПІХІВ!
24.05
ТЕМА: Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен та по батькові
1. Перегляньте
пояснення теми у відеоуроці за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=l3OzIsQsJzo
2. Перегляньте короткий відеоролик
(експрес – урок Авраменка) «ІгорОвич чи ІгорЕвич» на каналі YouTube за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=7RbhGNXkjzY
3. Прочитайте речення , випишіть усі по батькові та напишіть від
яких імен вони утворились :
ЗРАЗОК: Євгенійович - Євгеній
Гей, гуляють козаки! Десять гетьманів і 12
шефів зібрались на частування до вінницького козака Віктора Палевського.
Куштували заливне, м’ясний салат, буженину з яблуками, щуку в маку, галушки і
шоколадні варенички.
Кращі шеф-кухарі продовжують збиратись та
ділитись цікавинками, пригощати один одного унікальними стравами,
експериментувати з рецептами, щоб здивувати зрештою нас, споживачів,
відвідувачів ресторанів та гостей нашого міста смачними наїдками.
Повний список учасників виглядає так: Борис
Євгенійович Сиченко («Мармарис»), Макар Миколайович Теймуразов («Батискаф»),
Андрій Іванович Леженко («Aura»), Михайло
Олексійович Яровий («Шпігель», Хмельницький), Олександр Григорович
Яворський («Південна брама», Хмельницький), Сергій Якович Трончук (кафе
«Хуторок», Козятин), Петро Остапович Марковський («Люди Fusion Place»), Валерій
Романович Редько («Старий замок»), Євген Артемович Завгороднюк («Canape»),
Дмитро Сильвестрович Гринь («American Bar & Grill»), Василь Ілліч Крикун
(«Гості»), Тарас Петрович Теличко («Слов’янський двір»), Віктор Євгенович
Палевський («Гетьман»).
4. Виправте помилки, допущені в реченнях. Запишіть правильний варіант:
1.
Найвидатнішим українцем усіх часів вважається Тарас Григорійович Шевченко.
2. Руслані
Степанівній
Лижичко вдалося вибороти перше місце на міжнародному пісенному конкурсі
«Євробачення».
3. До Києва
завітала Софія Михайловна Ротару.
4. Сьогодні Василю Саничу виповнилося п’ятдесят
років.
5. Директор коледжу Любов Миколівна
привітала
студентів з початком навчального року.
5.Готуємося до ЗНО
Тестування
► Виконайте тестові завдання.
1. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Анатоліївна;
Б Євгенівна;
В Спиридонівна;
Г Аркадієвна;
Д Григорівна.
2. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Олексіївна, Лукович;
Б Віталіївна, Павлович;
В Львівна, Григорович;
Г Адамівна, Аркадійович;
Д Хомівна, Андрієвич.
3. Правильно утворене
ім′я по батькові від усіх імен, окрім:
А Романівна,
Лукич;
Б Савівна,
В’ячеславович;
В
Олексіївна, Олегович;
Г Іллінічна,
Тарасович;
Д Василівна,
Свиридович.
4. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Юр’ївна, Остапович;
Б Валеріївна, Савович;
В Миколівна, Назарович;
Г Ярославівна, Кузьмич;
Д Іванівна, Антонович.
5. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Федорівна, Зиновійович;
Б Дмитрівна, Григорійович;
В Ільківна, Валер’янович;
Г Миколаївна, Богданович;
Д Геннадїївна, Семенович.
6. Помилку в утворенні
імені по батькові допущено в рядку:
А Аркадієвна,
Аркадійович;
Б Володимирівна,
Володимирович;
В Захарівна, Захарович;
Г Олексіївна,
Олексійович;
Д Матвіївна,
Матвійович.
7. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Григорійович, Петрович;
Б Назарівна, Кузьмівна;
В Миколайович, Петрівна;
Г Андрійович, Савівна;
Д Павлівна, Степанович.
8. Правильно утворене ім′я по батькові від усіх імен,
окрім:
А Юрій - Юріївна;
Б Лука - Луківна;
В Хома - Хомівна;
Г Олексій - Олексівна;
Д Микола - Миколайович.
9. Правильно утворене ім′я по батькові від усіх імен,
окрім:
А Анатолій – Анатолійович;
Б Олекса –Олексович;
В Валерій –Валерйович;
Г Анатоль – Анатольович.
Д Вельмишановний добродію Андріє!
10. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку:
А Іллівна, Дмитрівна;
Б Хомівна, Петровна;
В Яківна, Григорівна;
Г Євгеніївна, Юліанівна;
Д Євгенівна, Луківна.
20.05
ТЕМА: Закінчення –а, -я,-у,-ю в іменниках
чоловічого роду родового відмінка однини
1. Перегляньте
відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=_y0ufin73W0
2. Опрацюйте
матеріал підручника на С. 171-172
3.Виконайте
вправу: Іменники поставте в родовому відмінку однини й запишіть у дві
колонки: 1) із закінченням -а;
2) із закінченням -у.
Мудрець, щебінь, оркестр,
вогонь, індик, щупак, рогіз, атом, Новоград, серпень, опір, сюрприз, таксист,
лад, оскал, вугор, Остер, схід, нуклон, ялівець, вуглець, амулет, Дон, штурвал,
укол, шум, інтерес, екран.
Ключ. З перших букв прочитаєте початок вислову Олександра Олеся: “…
останні людські пориви в нас заглушить”.
4. Виконайте вправу: Іменники
ІІ відміни чоловічого поставте в кличному відмінку однини й запишіть у дві
колонки: 1) із закінченням -е; 2) із закінченням -у (-ю).
Іванович, Михайлик, Адам, Остапович, сусід, Омелян,
Дорохтей, Оксентій, Майк, Ікар, Валентин.
Ключ.
З других букв повинен скластися початок вислову Л.Костенко: “…в’юнитися не
вміє”.
5.Виконайте вправи 3, 4 С.172
17.05
ТЕМА: Складні випадки відмінювання іменників
1. Опрацюйте
матеріал підручника С. 166- 167
Повторіть відмінки
іменників та питання, на які вони відповідають
Н.в. (називний) хто? що?
Р.в. (родовий) кого? чого?
Д.в. (давальний) кому? чому?
З.в.(знахідний) кого? що?
О.в. (орудний) ким? чим?
М.в. (місцевий) на кому? на чому?
Кл.ф. (клична форма)
2. Перегляньте
невеликий відеоурок по сьогоднішні темі:
https://www.youtube.com/watch?v=_y0ufin73W0
3. Виконайте
завдання в зошитах:
Запишіть, вживаючи іменники,
подані у дужках, у потрібному відмінку; визначте відмінок, виділіть закінчення.
1. Тоді дали (хліб),
як зубів не стало (Народна творчість). 2. Ой не хочу (хатка), ані (сіножатка),
ні (ставок), ні (млинок), ні вишневого (садок) (Народна творчість). 3. Якщо
(документ) підписують кілька осіб, що обіймають однакові посади, то їхні
підписи розташовують на одному рівні (3 посібника). 4. Ми не можемо зламати
(закон), ми можемо тільки зламатись об нього (Сесіль де Мілль). 5. Я раджу вам
придбати (книга) Шона Кові «Сім звичок високоефективних підлітків». 6. Уже
сьогодні виявляй (повага) до чиєїсь позиції (Шон Кові). 7Підкорюймо не
(вершина), а самих себе (Е. Гіллам).
4. Виконайте
вправи 2, 3 С.168
13.05. 2022
Контрольна робота №6
«Морфологічна норма»
І Виконайте тестові завдання:
1. Дотримано норм узгодження прикметника з іменником у
рядку:
а) весняна розпродаж ; б) лікувальне
боржомі; в) талановите маестро;
г) розморожене івасі; д) очікувана
подорож.
2. Граматичну помилку допущено у варіанті:
а) постійний головний біль б) безпечний засіб від нежиті
в) зробити щеплення від кору г) полоскання морською сіллю
3. Чоловічий рід мають всі іменники у варіанті:
а) плач, кахель, накип, перекис
б) корч, емаль, аерозоль, толь
в) рояль, розсип, продаж, путь
г) кір, пропис, прогрес, суміш
4. Жіночий рід мають усі іменники в рядку:
а) бандероль, зал, цеце, УПА
в) ГЕС, коала, фланель, деталь
г) НЛО, повінь, глазур, боржомі
г) спіраль, латинь, СБУ, кольрабі
5. Правильно
поєднані всі прикметники з іменниками в рядку:
а) кумедне кенгуру, картопляне пюре, красиве панно
б) довгий тунель, важка путь, перспективний інженер
в) багатолюдне Сочі, мали соня, старовинний піаніно
г) убога сирота, повноводе Конго, лікувальне алое
6. Тільки в множині вживаються обидва іменники рядка:
а) фінанси, нюанси
б)прянощі, міста
в) сили, цимбали
в) двері, переговори
7. Тільки в однині вживаються обидва
іменники рядка:
а) асфальт, листя б) швидкість, степ
в) Юпітер, коледж г) місце, освіта
8. Неправильно вжито форму кличного
відмінка у варіанті:
а)Марусю б) Валю в) Катрю
г) Тетянко
9. Неправильно утворено форму
кличного відмінка у варіанті:
а) Олю, Наталко б) Маріє,
Назаре в) Миколе, Петре
г) Сергію, Саво д) Павле,
Насте
10. Неправильно утворено форму
кличного відмінка у варіанті:
а) Мар’яно Остапівно б)Лідіє Станіславівно в) Андріє Олеговичу
г) Олесю Володимирівно
ІІ Практичне завдання
Випишіть з тексту всі іменники,
визначте рід і число кожного з них:
Двадцять перше століття - то
надзвичайно бурхливий час. Нещадиме колесо історії крутиться невпинно. Головне,
щоб у цій круговерті людина не втратила себе, своїх честі й сумління, відчуття
справедливості. Найдорожчим для кожного з нас є любов до рідних, до своєї
землі. Загальнолюдські цінності завжди об’єднували і сім’ї, і нації, і держави.
Усім нам треба плекати в серці любов до міста або села, де живемо, до людей, що
живуть поруч із нами. Оце, мабуть, і об’єднує Україну.
26.04.2022
ТЕМА:
МОРФОЛОГІЧНА НОРМА
Морфологічна
помилка. Іменник. Рід іменників
І.Перегляньте
коротке відео:
https://www.youtube.com/watch?v=QV1XRh6sjFk
ІІ. Виконайте
завдання:
1.
Перегляньте
правила С.152-153 параграфа 48.
2.
Виконайте
вправи 2,3,4 С. 153-154
22.04.2022
Контрольна робота з української
мови № 3
«Орфографічна норма»
І Тести
1. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах
рядка
А черв...ячок,
в...юнкий, р...юмсати
Б без...іменний,
п...єса, з...єднаний
В пір...їнка,
трав...янистий, зів...яти
Г міл...ярд,
жнив...яний, пред...явник
2. Апостроф треба писати на місці всіх пропусків у рядку
А черв...як,
надвечір...я, кав...яр
Б верхів...я,
миш...як, сер...йозний
В грав...юра,
з...юрмитися, арф...яр
Г сузір...я,
під...їхати, духм...яний
3. Помилку допущено в
рядку
А)бруньці,
доньці, вишеньці
Б)Уманщина,
Рівненщина, Херсонщина
В) гуцульський,
роганьський, купальський
Г) каньйон,
мільйон, шиньйон
4. М’який знак на місці
пропуску треба писати в усіх словах рядка
А сіл..ський, гал..мо, тихен..ко
Б єреван..ський, порт..єра, змен..шити
Г шіст...сот, дощ.., ремін..чик
Д батал..йон, він..чання, сер..йозний
5. Спрощення у групах приголосних на місці пропуску
позначається на письмі в усіх словах рядка
А)блис..нути,
улес..ливий, очис..ний, реміс..ник
Б)проїз..ний,
хрус..нути, балас..ний, віс..ник
В)доблес..ний,
якіс..ний, хрес..ний, випус..ний
Г)безшелес..но,
гіган..ський, виїз..ний, облас..ний
6. Спрощення приголосних на письмі треба позначати в усіх
словах рядка
А) Безвиїз…ний,
облас…ний, зап’яс…ний
Б) Заздріс…ний,
волейболіс…ці, очис…ний
В) Безчес…ний,
щас…ливий, шіс…надцятий
Г) Цінніс…ний, особистіс…ний, тиж…невий
7. Через дефіс пишуться всі прислівники рядка
А) віч/на/віч,
по/домашньому, будь/де
Б) по/людськи,
як/небудь, в/тричі
В) колись/то,
хтозна/куди, як/найбільше
Г) де/не/де,
в/цілому, по/четверте
8. Прочитайте уривок.
Сонце
мало(1)помалу хилилося до заходу. Воно поволі червонило край(2)небо й робило
його ясно(3)червоним. Ген(4)ген до обрію насторожено шумів неозорий ліс,
оточений біляво(5)сивою мрякою.
Дефіс
треба ставити на місці всіх цифр, окрім
А1 Б2 В3 Г4 Д5
9. Указати речення, в якому
слово «напам'ять» потрібно писати разом.
А) Вірш усі вивчили
на/пам'ять.
Б) Це фото
подароване на/пам'ять.
В) На/пам'ять він не
скаржився.
Г) На/пам'ять усі
купували сувеніри.
10. Слово «догори» треба писати разом в усіх реченнях,
окрім...
А) Не дери ніс
до/гори.
Б) До/гори злітали
літаки.
В) Усі підняли
голови до/гори.
Г) До/гори вже було
недалеко
11.
Разом з не треба писати
слово у варіанті
А) не/високо, а
низько
Б) відповіді
не/надано
В) не/відчув
підтримки
Г) не/сказані слова
Д) не/вже ми
зустрілися
12. Позначте
рядок, у якому не з
усіма словами потрібно писати ОКРЕМО:
А) не/досліджені
ще питання; не/зчувся, як заснув; не/спитавши дозволу;
Б) не/зводячи
очей, не/привітно шуміли, не/здужав підняти;
В) будинок
не/збудований; трохи не/дочуваючи; не/перевірений мною текст;
Г) не/можна
передбачити; не/чуваний успіх; нічому не/навчено;
Д) не/захищений
від вітру сад; не/просячи допомоги; не/потрібно поспішати.
ІІ Практичне завдання
Перепишіть речення.
Напишіть НЕ зі словами разом чи окремо:
1. Тільки
мав талант до віршів (не) позичений, а власний (Леся Українка). 2. Видатний
учений довго й наполегливо йде до свого відкриття, йде (не) повторними шляхами
(З газ.). 3. (Не) щасна, (не) правдива людина, що добровільно й легко
зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує
слово своєї землі (Б. Харчук). 4. (Не) дивні шовки, (не) коштовний сервіз, (не)
чашу мережано-срібну - мій дядько із фронту додому привіз на згадку баклажку
похідну (Д. Луценко). 5. То (не) щастя, як дощ у жнива вдасться (Нар. тв.). 6.
(Не) далеко вже нам до Європи, це Європі далеко до нас (В. Мордань). 7. Я світ
обійшов, я своїми руками (не) правду боров, на двобої йдучи (Я. Славутич). 8.
Як (не) розумно випрошувати те, чого можеш сам досягти! (Г. Сковорода).
19.04.2022
Готуємося до контрольної роботи:
1. Повторити параграфи 29,30,32,41,46,47
2. Виконати тренувальні тести за наступними посиланнями:
Апостроф, м'який знак : https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4333367
Спрощення :https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8180266
Правопис складних слів https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5987036
Правопис прислівників і співзвучних слів: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3318324
Правопис НЕ з різними частинами мови https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6294058
12.04.2022 Українська мова 10 клас
ТЕМА:
Розрізнення прислівників та співзвучних сполук
1. Прочитайте
та запам’ятайте:
-
Слід
розрізняти деякі сполуки прийменників з іменниками та прислівники: вгору
(прислівн.)- в гору (прийм. з ім.)
Щоб перевірити себе,
спробуйте вставити слово посередині – піднімаюсь вгору – в гору врізалась комета (в високу гору врізалась комета
(можна вставити слово високу) – піднімаюсь в високу (не можна
вставити слово високу) гору.
-
Уважно
прочитайте теоретичний матеріал параграфа
46 на С. 144.
-
Перегляньте
відео за посиланням з поясненням теоретичного матеріалу: https://www.youtube.com/watch?v=k6keLfjjamk
2. Виконайте
вправи 3,5,7 на С.145-146
08.04.2022
Українська мова 10
клас.
ТЕМА: Написання
складних слів
Тема є важкою і
містить багато правил, але вивчити і засвоїти її варто, оскільки складні слова
у своєму житті нам доводиться писати дуже часто.
Отже, перше - складні слова це слова, які склали разом із
двох або більше слів. Такі слова можуть писатися разом або через дефіс. Є випадки, коли треба запам'ятати, коли два слова слід писати окремо.
Зверніть увагу! Є правила,
які за новим правописом НЕ відповідають
правилам у ваших підручниках: (ви можете у підручниках олівцем зробити виправлення цих правил)
-
Якщо
перша частина слова іншомовна , то її
завжди пишемо РАЗОМ (у підручнику
частина з них має писатися разом, а частина через дефіс) Правило спростили
і тепер всі слова з іншомовною першою частиною пишемо тільки разом : біосинтез, супермаркет, віцепрем’єр, контрадмірал.
-
Слова
з першою частиною пів теж пишуться по-іншому. За новим правописом ми зовсім НЕ пишемо слова з пів через дефіс. Якщо
слово, яке іде після пів стоїть у
родовому відмінку, то ми пишемо обидва ці слова окремо: пів яблука, пів України. А якщо після пів слово стоїть у
називному відмінку, то пишемо разом: півострів, піваркуш, півкуля.
Ну і традиційні, незмінні правила мають деякі пункти, які варто розуміти:
-
Якщо
слова-прикметники утворилося від
словосполучення,то пишемо разом: загальноосвітній,
бо загальна освіта. А якщо вони утворилися від двох окремих слів, то пишемо
через дефіс: мовно-літературний – мовний і літературний (два окремі слова між
ними можна вставити сполучник і).
Решту правил уважно перечитайте і запам'ятайте на С.122-123 підручника. Для кращого розуміння перегляньте відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=whjXnjGpw8Q
- ПРАКТИКУМ
1. Виконайте вправи 2-3 на С.123-124. Не користуйтеся ГДЗ, бо половина слів там не буде відповідати новому правопису.
«Третій
зайвий»
Визначити у кожному рядку «зайве
слово», пояснюючи свій вибір:
а) яскраво/синій,
жовто/зелений, жовто/гарячий;
б) фото/модель,
анти/воєнний, авторсько\правовий;
в) Лисичка
/Сестричка, сон/трава, легко/крилий.
3. Перепишіть
складні слова, вставляючи потрібно літеру замість трьох крапок:
Насінн..сховище, смітт …звалище, дол ..носний,
довг ..житель, легк…крилий,
кра ..знавчий, вогн ..
небезпечений, сонц ..носний, бог ..боязливий.
2
05.04.2022
ТЕМА: Графічні скорочення
1.Опрацюйте другу частину правил параграфа 39-40 на С.118.
Запам’ятайте!
1)
В
кінці скорочених слів ставиться крапка. Коли ми скорочуємо слово, то скорчена
частина обов’язково має закінчуватись
приголосним, а не голосним: західний - зах., а не за.
Винятки можуть становити
тільки географічні назви чи деякі інші
слова, які починаються на голосний: о. – острів.
2)
У
кінці деяких стандартних часто вживаних
повторень крапку НЕ ставимо: га –
гектар, м – метр, хв – хвилина .
2. Повторіть правила
переносу за складами на С.117.
3. Виконайте вправу 7 С.121.
4. Виконайте тестові завдання 9-10 вправи 5 на С.120
5. Поділіть на склади і скоротіть такі слова: посередині, поняття, порядковий, ринковий, комп’ютер, квартира, Галичина,
латинський.
01.04.2022
ТЕМА: Правила
перенесення слів з рядка в рядок
1.
Опрацюйте
матеріал підручника на С.117
2.
Перегляньте
коротке відео з поясненням теми уроку:
https://www.youtube.com/watch?v=vDqiLfEHszg
3.
Виконайте
вправу 2 на С.118. Позначати можливі місця переносу можна поперечними рисками :
су-спіль-ство або вертикальними
рисками: су/спіль/ство.
4.
Потренуйтеся переносити на легенькому
онлайн-тренажері для 2-го класу))) за посиланням. Результат можете сфотографувати
і надіслати, я додам бали до оцінки:
https://onlinetestpad.com/ua/test/359325-perenos-sliv-iz-ryadka-v-ryadok
5.
Виконайте
тестові завдання вправи 5 С.119-120.
29.03.2022 Українська
мова 10 клас
ТЕМА:Повторення. Спрощення приголосних. Подвоєння та
подовження приголосних. Правопис префіксів та суфіксів. Велика літера в словах.
Сьогодні буде
декілька вправ на повторення без нової теми))
1.
Спрощення приголосних. Повторіть табличку С.101-102. Перепишіть, вставляючи,
де потрібно приголосний. Підкресліть групу приголосних, де відбулося чи не
відбулося спрощення:
Мес..ник, хвас..ливий, артис..чин, влас..ник, контрас..ний, радіс..но,
зап’яс..ний, йодовміс..ний, рідкіс..ний, чес..ний, щас..ливий.
2.
Подвоєння та подовження. Повторіть таблицю С.105-106. Перепишіть, вставляючи, де
потрібно, відповідну літеру:
Клятвен..ий,
правосуд..я, академ..істечко, пташин..ий, туман..ий, довгождан..ий,
клятвен..ий, узліс..я, милосерд..я, іменин..ик, ..вічливий.
3. Правопис префіксів. Повторіть табличку на сторінці 109. Перепишіть,
вставляючи у префікси літери Е,И чи І:
А)Пр.велебний,
пр..ступив, пр..гадати, пр..снився, пр..звище, пр..добрий, Пр..идністров’я,
пр..подобний, пр..тісно, пр..голосно, пр..зирство, пр..злий.
Б) Прочитайте речення: Над (1)чорнілим лісом (2)томлено
(3)кочуються вечірні сутінки, бе(4)жально вкриваючи (5)порожнілу галявину.
Літеру С у цьому реченні потрібно писати замість усіх
цифр, окрім:
А)1,2 Б)2,4 В)3,5
Г)1,4 Д)4,5
4. Велика
літера. Повторіть С. 113.
Деякі з слів у поданих нижче
словосполученнях написані неправильно. Перепишіть, виправивши помилки:
Андріїв ноутбук, Верховна
рада України, місто Біла церква, Міністерство освіти і науки України,
кондитерська фабрика Світоч, вулиця хрещатик, шевченківські читання,
нобелівська премія, сузір’я Великий віз, день Незалежності, Українська народна
республіка.
5. Виконайте
тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3485501
25.03.2022
ТЕМА УРОКУ: Уживання великої літери
1. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ НАВЧАЛЬНЕ ВІДЕО:
https://www.youtube.com/watch?v=UlChKS0e-eM
1. 2. Ознайомтеся
з таблицею «З великої літери треба
писати» на С. 113-114
Виконайте
вправу 2, С. 114
3. Виконайте тестові завдання вправи 5, С. 115- 116
1.
ПОВТОРЮЄМО:
(виконайте такі завдання)
1.Позначте
рядки, у яких усі слова пишуться з апострофом.
А пів..яблука, горохв..яник, зарум..янитися,
дріб..язковий
Б вольтер..янець,
напів..ява, відв..язати, круп..яний
В вм..ятина, верф..яний, моркв..яний, варшав..янка
Г в..юнкий, торф..яний, підв..язати
Д св..ященик, цв..ях, св..ятковий, в..яз
2.
М’який знак не пишеться в усіх словах рядка:
А міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший
БУман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина
В Пан..ченко, змагаєш..ся, віс..сю
Г ін..ший, жен..шень, спіл..чанський
Д пал..чик, дон..чин, Хар..ків, л..он
3.М'який
знак НЕ пишеться в усіх словах рядка
А.міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший
Б.Уман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина
В.безбат..ченко, змагаєш..ся, віс..cю
Г.ін..ший, жен..шень, спіл..чанський
Д.кин..мо, ріж..мо, насип..мо
4.
Апостроф ставиться в усіх словах рядка
А.В..ячеслав, кар..єра, пів..ящика, медв..яний
Б.верб..я, міжгір..я, дзв..якнути, без..ядерний
В.зв..ялити, кур..йозний, між..ярусний, круп..яний
Г.двох..ярусний, пів..яру, об..єкт, під..їжджати
22.03.2022
Тема уроку: Правопис суфіксів
1. Перегляньте табличку на С. 110 "Правопис суфіксів"
Найбільше помилок зазвичай роблять принаписанні суфіксів -ичк-, -ичок (вуличка), оскільки їх плутають з іншими словами зі зменшено-пестливим значенням: діжечка. Тут варто міркувати від якого слова утворилося: вулИчка від вулИця, тому пишемо И, а діжЕчка від діжка (звук випадає), отже пишемо Е.
Також слід запам'ятати правопис букви И у іменниках на -ИН-: новИна, чужИна.
Варто зрозуміти різницю між словами типу марЕво і варИво, печИво. Букву Е ми пишемо тоді, коли слово не означає матеріал або продукт праці.
2. Виконайте вправи 2, 3,4 на С. 110 Підкресліть вставлені літери.
3. Виконайте вправу 7 С. 112
4. Виконайте завдання:
1. Визначте рядок, у якому всі слова пишуться з літерою Е у суфксах:
А: 1) пал..ця; 2) лич..нько; 3) утвор..ний; 4) мисл..ння; 5) печ..во.
Б: 1) зар..во; 2) стріч..чка; 3) зачин..ний; 4) мар..во; 5) річ..чка.
В: 1) сел..ще; 2) смуж..чка; 3)залиш..ний; 4) зверн..ння; 5) мереж..во.
2. Запишіть номери слів, у яких треба вставити букву С:
А: 1) ро(з,с)клад; 2) (з,с)чистити; 3) (з,с)цідити; 4) (з,с)турбований; 5) бе(з,с)турботний. Б: 1) ро(з,с)сада; 2) (з,с)чесати; 3) (з,с)ціпити; 4) (з,с)кришити; 5) бе(з,с)країй. В: 1) ро(з,с)чин; 2) (з,с)чавити; 3) (з,с)цементувати; 4) (з,с)пекти; 5) бе(з,с)пека.
3. Запишіть номери слів, у які треба вставити апостроф. А: 1) між..ярусний; 2) духм..яний; 3) різдв..яний; 4) жнив..яний; 5) арф..яр. Б: 1) ластів..ячий; 2) моркв..яний; 3) медв..яний; 4) сурм..яний; 5) перед..ювілейний. В: 1) торф..яний; 2) рутв..яний; 3) мавп..ячий; 4) риб..ячий; 5) між..ядерний.
18.03.2022
Тема уроку: Правопис префіксів
1.Перечитайте і вивчіть правила на С.109 "Правопис префіксів"
ПРЕФІКСИ З та С
2. Запам'ятайте, що лише перед п'ятьма приголосними (К,П,Т, Ф,Х) ми пишемо префікс С-:
Скувати, спитати, стримати, сфотографувати, схитрити
У решті випадків пишемо префікс З : зрадіти, здобувати,зшити
ПРЕФІКСИ ПРИ,ПРЕ
Запам'ятайте: префікс ПРЕ пишемо тоді, коли цей префікс можна замінити словом ДУЖЕ:
ПРЕгарний- ДУЖЕ гарний, ПРЕмудрий - ДУЖЕ мудрий.
Якщо замінити не можна, то пишемо префікс ПРИ - ПРИбити не можна замінити ДУЖЕ бити.
Крім цього треба запам'ятати такі слова: преподобний, преосвященний, превелебний, престол, презирство, презирливий, президент
ПРЕФІКИ РОЗ,БЕЗ
Завжди пишуться з літерою З в кінці: безсмертний, розповсюджувати.
3. Виконайте тестові завдання 1- 8 вправи 5 .
4. Перепишіть слова , вставляючи букви З або С:
Бе…захисний, ро…доріжжя, …хвилювати, …дерти, …гнути, …фотографувати, ро…кішний, …пхнути, бе…страшний, …цідити, …хитрувати, …платити, бе…межний, ро…сердитись, …хопити, …бити, …копати, бе…турботний, …єднати, о…цвітає, …різати, …писати, …сохнути, ро…пис, …цементувати, ро…чин, бе…платно, ро…тин, …прожогу, бе…крилість, …ковзко, ро…кис, …пад, не…проста, …кинути, …клад.
5. Перепишіть слова, вставляючи букви Е або И упрефікси ПРЕ чи ПРИ:
Пр..дбати, пр..азовський, пр...дорогий, пр..блудитися, пр..вабити, пр..спокійний, пр..гнічувати, пр..високий, пр..гортати, пр..славний, пр..губити, пр..судити, пр..глибокий, пр..дорожній, пр..сісти, пр..гаряче.
6. Перепишіть речення, вставляючи замість крапок Е,И чи І
Сонце підбилося вище і пр..грівало. (Гр. Тютюнник.)
Здалека долітав пр..глушений гомін. (гр. Тютюнник.)
З веселим пр..зирством ставиться юнак до життєвих незгод. (О. Гончар.)
Дунай темніє внизу, як пр..рва. (О. Гончар.)
Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі, пр..чудесно, пр..чудово — розцвітай же, слово! (П. Тичина.)
Прибулі на Січ одразу змінювали свої справжні пр..звища на пр..звиська. (Д. Яворницький.)
25.02.2022 Тема уроку: Подвоєні літери
1. Прочитайте правило на С.105- 106 про подвоєні літери.
2. Виконайте вправи 2, 3, 5 на С.106-107.
3. Перегляньте відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=7cUBd62xsQg
11 .02.2022
Тема уроку: Правила вживання апострофа та знака м'якшення
1. Повторіть правила параграфів 29-30.
2. Виконайте тренувальні вправи на платформі "Лернінгапс":
https://learningapps.org/view3139397
3. Виконайте тестові завдання на сайті "На Урок"
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1338185
08.02.2022
Тема уроку: Правопис знака м'якшення
1. Перегляньте відео, у якому ви повторите правопис апострофа та ознайомитесь з правилами написання м'якого знака. Запам'ятайте ці правила та перевірте їх за підручником (параграф 30, С.93). Запишіть винятки, про які говориться у відео.
28.12.2021 Повторення та узагальнення вивченого в І семестрі
1. Виконайте завдання тесту за посиланням ("Лексикологія"):
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9041420
2. Виконайте завдання з флеш-картками за посиланням ("Орфоепія"):
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9915245
14.04
Зробіть, будь ласка, скріншот результату вчорашнього тесту і пришліть
Тема уроку: Текст та його основні ознаки
1. Перегляньте короткий відеоурок, який висвітлює тему уроку. Законспектуйте основні поняття, ставлячи відео на паузу( що таке текст, основні ознаки тексту, тема, абзац, мікротема, види текстів, будова тексту).
https://www.youtube.com/watch?v=ShqZWoqQ8Ac
2. Виконайте вправу 2 на С. 116-117
3. Виконайте вправу 4 С. 118
4. Зробіть синтаксичний розбір складного речення з різними видами зв'язку:
Жовте листя падало з дерев і усіяло береги; зелень полиняла, і річка набрала свинцевого кольору; небо постійно сіріло,коли дув холодний вітер з дрібним дощем.
ДЗ: запам'ятайте законспектовані поняття. Виконайте вправу "з будиночком" завдання А, Б, В на С.119
12.04
Тема уроку: (Розвиток мовлення) Ділові папери. Заява. Автобіографія
Сьогодні вашим завданням на уроці буде навчитися писати такі документи, як ЗАЯВА і АВТОБІОГРАФІЯ. Це важливі документи, які часто доведеться використовувати під час навчання у вузі чи працевлаштування. Тому вміти їх складати і писати - важлива навичка, яка обов'язково згодиться у житті.
1. Прочитайте:
Автобіографія — це документ, у якому особа, яка його складає, подає опис
свого життя і діяльності,
Цей документ завжди складається від руки. Назву виду документа оформлюють посередині рядка, трохи нижче від верхніх берегів аркуша (2,5 см). Кожне нове повідомлення треба починати з абзацу.
Дати в документі пишуть за такими зразками: 12 березня 2021 року; у листопаді 2020 року; протягом 2020/21 н. р.; 02.04.08( зверніть увагу: не 2.04, а саме 02.04)
Заява — це документ, який містить прохання або пропозицію однієї чи кількох осіб.
2. Ознайомтеся із зразком ЗАЯВИ
(Прізвище, ім'я по батькові в родовому відмінку повністю)
ЗАЯВА
Прошу видати мені документи про закінчення
дев'ятого класу у зв'язку зі вступом до Академічного ліцею при Херсонському
державному університеті.
28.06.2021 (підпис)
3. Напишіть власну заяву, користуючись поданим зразком (не обов'язково просити видати документи, ви можете звернутися до директора з будь-яким офіційним проханням)
4. Ознайомтесь із зразком АВТОБІОГРАФІЇ.
АВТОБІОГРАФІЯ
Я, Вовк Наталія Сергіївна, народилася 15 березня 1994
року в
с. Шмидтово Снігурівського району Миколаївської
області.
У 2000 році була зарахована до першого класу
Шмидтовської загальноосвітньої школи І—III ступенів Снігурівського району
Миколаївської області. У 2009 році закінчила дев’ять класів цієї ж школи.
У цьому ж році вступила до десятого класу математичного
профілю фізико-технічного ліцею при Херсонському національному технічному
університеті, який закінчила у 2011 році.
У 2012 році вступила до Львівського державного
університету імені Івана Франка на фізико-математичний факультет за спеціальністю
«Менеджмент та економіка». Нині студентка другого курсу.
Протягом навчання в школі й університеті виконувала
обов'язки старости класу та групи.
Склад сім'ї:
батько — Вовк Петро Іванович, 1965р.н., учитель
праці Шмидтовської загальноосвітньої школи І—III ступенів Снігурівського
району Миколаївської області;
мати — Вовк (Степанова) Ганна Максимівна, 1968р.
н., лікар-педіатр Снігурівської районної лікарні;
сестра — Вовк Олена Петрівна, 2002 р.н., учениця
третього класу Шмидтовської загальноосвітньої школи І—III ступенів
Снігурівського району Миколаївської області;
брат — ВовкуАртем Петрович, 2007р.н.
08.11.21р. (підпис)
5. Відповідно до зразка складіть і запишіть власну АВТОБІОГРАФІЮ
6. Для кращого сприйняття матеріалу використайте матеріал підручника на С. 70 і 84
07.04
Тема: Складні речення з різними видами зв’язку
1. Виконайте тестові завдання за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4786035
2. Виконайте синтаксичний розбір за схемою таких речень, поставте відпіовідні розділові знаки між частинами:
Хліборобська праця звичайно панує тут все відбувається в ніби неквапливому розміреному ритмі а насправді спішать спішать щоб устигнути щоб із вирощеного ні зернини не втратити бо ж відомо нива раз на рік родить (О. Гончар). 3. Тим часом підкотила чергова хвиля він був певен що встигне відскочити але бризки злетіли цього разу особливо високо й холодний водоспад омив Твердовського з голови до п’ят (Я. Дубинянська). 4. Дика груша облита білим молоком і в тому пахучому білому молоці що стиха піниться бджоли неначе киплять неначе варяться зі струнним оксамитовим гудінням (Є. Гуцало).
06.04.2021
Тема: Складні речення з різними видами зв’язку
1.
Для
того, щоб повторити усю відому вам інформацію про складні речення з різними
видами зв’язку перегляньте відеоурок «Всеукраїнської школи онлайн» Завдання,
які пропонують в уроці, можете виконати письмово. За це виконання буде окрема
оцінка.
https://www.youtube.com/watch?v=iDYU8RSwVCQ
2.
Зробіть синтаксичний розбір поданих речень за схемою (не забувайте підкреслити ВСІ члени речення):
Споконвіку в народі
побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься
щастя.
Жодна мова ніколи не
розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших
мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею.
3. Повторюємо! Виконуємо тестові завдання
1. Доберіть
приклад до кожного типу речення
Тип речення
1складнопідрядне
2складносурядне
3складне безсполучникове
4складне з різними видами
зв'язку
Приклад
АНе бійтесь заглядати у
словник: це пишний яр, а не сумне провалля.
БСтаре поволі забувається,
а нового не варто порушувати.
ВТреба дати зрозуміти, що
світ наш не замерзає і не згасає
ГУ повітрі дощ, і гречка
пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.
ДОсяяний сонцем, перед
нами розкрився зовсім новий світ.
2. Доберіть
приклад до кожного типу речення.
Тип речення:
1складнопідрядне
2складноcурядне
3складне безсполучникове
4складне з різними видами
зв’язку
Приклад:
АЛюби музику — вона
облагороджує твої думки і почуття.
БКрасна пташка своїм
пір’ям, а людина — знанням.
ВЩо в пісні співається, те
в житті збувається.
ГГолос у нього гучний і
спочатку завжди впевнений.
ДНебо вночі чисте, і
видно, як падають зорі.
3.Прочитайте
текст і виконайте завдання
(1) Прилинули незліченні теплі молдавські вітри,
насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі
наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до
краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом
надмірним і ще незвіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась
непомітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному
вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки,
як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб
струсити те злиняле та непотрібне пір’я.
Пунктуаційну
помилку допущено в реченні
Апершому
Бдругому
Втретьому
Гчетвертому.
4. Випишіть із тексту складні речення з різними видами зв’язку. Підкресліть
УСІ члени у цьому чи цих реченнях:
Поза
хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького
ліска. Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й
різка джерельна водиця. Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч і
опускалася вниз до
річки, блакитний відблиск якої було видно зверху дерева. Навесні річка
в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а
влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий
птах там полював. Аж ген від отого
лісочка, що невиразно синів
удалині, і до високого пагорба був його луг.
05.04. 2021
Тема: Синтаксичний розбір складних речень
1. Починаємо повторення вивченого матеріалу за 9 клас.
Перше, що ми
повторимо це тему «Складносурядні речення». Перегляньте параграфи 14, 16. Після цього виконайте завдання тесту
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4791250
2. Перепишіть
подані складні речення з різними видами зв’язку, розставте відповідні розділові
знаки, встановіть відповідність ( А – речення з безсполучниковим та сурядним
зв’язком, Б – з безсполучниковим та підрядним зв’язком, В – із сурядним та
підрядним зв’язком)
1.Пливе у сірій
безвісті нудьга пливе безнадія і стиха хлипає сум. 2.Плачуть голі дерева
плачуть солом’яні стріхи вмивається сльозами убога земля і не знає коли
осміхнеться. 3.Вітер стукав дверима по покинутих хатах корови блукали по
дворах та гризлися собаки поміж роями сухого листя. 4.Уже нічого нема на
вулиці все щезло як сон пил поволі сідає на землю а вечірнє повітря все ще
тремтить живим акордом завмираючих звуків. 5.Важким
холодним сном за хатою спала земля а високо над нею тріпалися зорі наче в
небесному акваріумі грали золоті рибки. 6. Вискочить сонце на
мить на блакитну полянку щоб обсушитись гляне на себе в калюжу і знову лізуть
на нього важкі розтріпані хмари.
3. Перегляньте
схему розбору складного речення з різними видами зв’язку (на листочках або на блозі).
Виконайте розбір речень (письмово):
Жовте листя падало з
дерев і усіяло береги; зелень полиняла, і річка набрала свинцевого кольору;
небо було постійно сіре, дув холодний вітер з дрібним дощем.
Як тільки повітря запахне
натяком про весну,
то знову оживають бруньки, а
згодом так само тягнуться до води зелені довгі віти.
31.03 Українська мова 9 клас
Тема: Синтаксичний розбір складного речення
І Зі схемами синтаксичного розбору ми
працювали на уроці. Також ця схема розміщена нижче, під завданням. Для тих, хто
не розібрався, даю ЗРАЗОК розбору складного речення з різними видами зв’язку. ПЕРЕПИШІТЬ цей зразок в зошити і використовуйте при розборі: (підкресліть
підмети і присудки із самого початку)
У тім раї, що ти покидаєш,
латану свитину з каліки знімають, з шкурою знімають, бо нічим обуть
княжать недорослих; а он розпинають вдову за подушне. (присудки
підкресліть двома лініями, я не змогла на клавіатурі підкреслити двома, тому
підкреслила однією)
Речення розповідне,
неокличне, складне (4 частини), з різними видами зв’язку: сполучниковим
сурядним і підрядним. 1-а частина
(У тім раї…латану свитину з каліки знімають, з шкурою знімають) – поширена,
повна, односкладна неозначено-особова, ускладнена однорідними присудками; 2-а частина (…що ти покидаєш…) –
поширена, повна, двоскладна, неускладнена, підрядна означальна; 3-я частина (…бо нічим обуть княжат
недорослих…)- поширена, повна, односкладна безособова, неускладнена,
підрядна обставинна причини; 4-а частина ( …а он розпинають вдову за подушне.)
– поширена, повна, односкладна неозначено-особова, неускладнена, сурядна.
Розділові знаки: коми між частинами складного речення.
СХЕМА: [
,(що…..) ],
(бо…..), а [ ] (стрілки і питання до підрядних частин поставте
самостійно)
ІІ Виконайте розбір наступних трьох речень за зразком:
1)
Розкуються
незабаром заковані люди, настане суд, заговорять і Дніпро, і гори, і потече
сторіками кров у синє море дітей ваших.
2)
Угадала
мати: Мар’яна-дитина не знає бідолашна, як на цім світі жити.
3)
Після
великої зими москаль ту викопав криницю, а як він викопав, то ми оце й
розкажемо в пригоді, а ви записуйте – не шкодить такую річ і записать.
ІІІ Пришліть на перевірку розбір двох речень, які ви
виписали на сьогодні.
Синтаксичний розбір складного речення
1. Вид речення за метою висловлювання: розповідне, питальне чи спонукальне.
2. Вид речення за емоційним забарвленням: окличне чи неокличне.
3.
Вказати,
що речення складне (кількість частин).
4.
Вид
зв’язку: сполучникове, безсполучникове,
з різними видами зв’язку.
5.
У
сполучниковому визначити складнопідрядне
чи складносурядне.
6. У складнопідрядному визначити: з’ясувальне, означальне чи обставинне.
7. У складнопідрядному обставинному визначити вид: способу дії, часу, місця, причини, умови,
міри і ступеня, порівняльне, допустове, наслідкове.
8. Розділові
знаки між частинами.
9. Кожну частину позначити цифрою і зробити розбір цієї частини як простого речення:
-
Поширене\
непоширене
-
Повне\
неповне
-
Односкладне\
двоскладне(якщо односкладне вказати вид: означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове,
безособове, називне)
-
Ускладнене\
неускладнене
10. Намалюйте схему речення.
18.01.2021 Українська мова 9 клас
Тема уроку: Кома та крапка з комою у безсполучникових складних реченнях.
1.Повторюємо: Пригадайте, що таке безсполучникове складне речення, розглянувши схему
1)Пригадайте, що між частинами складнопідрядного речення (СПР) ставиться тільки КОМА
2) Між частинами складносурядного речення ми можемо ставити такі розділові знаки : КОМА, ТИРЕ, КРАПКА З КОМОЮ , іноді знаку взагалі може не бути (коли є спільне для обох частин слово)
2. Запам'ятовуємо (пояснення): Між частинами безсполучникового складного речення можемо ставити такі знаки: КОМА, ТИРЕ, ДВОКРАПКА, КРАПКА З КОМОЮ.
Сьогодні розглянемо правила, коли небхідно ставити кому та крапку з комою:
Прочитайте правило параграфа 29 С.103.
ВИВЧИТИ виділене червоним:
- Кому ставимо тоді, коли читаємо з інтонацією переліку, а частини виражають одночасність чи послідовність подій. -Крапку з комою ставимо тоді, 1) коли речення дуже велике і поширене, у ньому є розділові знаки в середині частин; 2) коли частини далекі за змістом одна від одної (замість крапки з комою можна поставити крапку)
3. Практичні завдання:
А) Вправа "Повторення" С.103 (установіть відповідність)
Б) Усно виконайте вправу 1 на С. 103. Поясніть собі, чому саме такий знак ставиться між частинами безсполучникового складного речення.
В)Вправа 2 (А,Б) С. 103
Г) Вправа 3. Випишіть з цієї вправи тільки безсполучникові речення. Підкресліть граматичні основи. Намалюйте схеми (пам'ятайте: у безсполучникових реченнях ВСІ частини позначаються квадратними дужками, між якими обов'язково ставимо відповідний знак, типу : 1. [ ] , [ ] 2. [ ] - [ ] 3.[ ] ; [ ])
ДЗ: Вивчити правило параграфа 29, вправа "з будиночком" С.105
15.01. 2021 Українська мова 9 клас
Тема уроку: Безсполучникове складне речення. Змістові відношення між частинами БСР
1. Опрацюйте матеріал параграфу 28 С. 100
2.Виконайте вправу 2 С.101. Перепишіть речення і підкресліть граматичні основи. Зверніть увагу на безсполучниковий зв'язок між частинами.
3.Вправа 3 на С. 101. Випишіть з цієї вправи тільки безсполучникові складні реченння.
ДЗ: Вивчити, які речення називаються безсполучниковими. Виконати вправу 6 (А,Б,В) С.102
13.01.2021 Українська мова 9 клас
Тема уроку: Складнопідрядні речення з кількома підрядними
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
11.01.2021 Українська мова 9 клас
Тема уроку: Повторення. Складне складносурядне та складнопідрядне речення
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
30.10 Урок № 18 Розділові знаки в складносурядному реченні
Виконайте завдання:
1. Опрацюйте параграф 16. Вивчіть, коли в складносурядних реченнях ставиться кома, коли тире, коли крапка з комою.
2. Виконайте вправу 1 (письмово, перепишіть поставте відповідний знак), вправу 2 (завдання А і Б)
28.10 Урок № 17 Складносурядне речення
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
26.10 Урок № 16 Складносурядне речення
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
23.10 Урок № 15 Сполучникові та безсполучникові складні речення
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
21.10 Урок № 14 Українська мова 9 кл за посиланням
https://docs.google.com/document/d/1Jcb_Khg4ZSCIxWfqDpt2aSmd6AZybaeCdP8lavxm7s0/edit
19.10 Урок № 14 Українська мова 9 кл.
І)
Повторення:
1.Перепишіть,
підкресліть члени речення, визначте вид односкладного речення:
Задзвонили у
Констанці рано в усі дзвони.
Назриваю в гаю
запашного зілля різнобарвних трав.
До лисини дожив, а
розуму не нажив.
Хлопцеві не спалося.
Засніжений ліс.
2. Перепишіть,
поставте розділові знаки у реченнях з прямою мовою:
Дмитро Луценко писав
Буду мріяти й жити на крилах надій. Донечко зупинила її мати присядь,
відпочинь, ти ж так втомилася. Життя таке коротке – тож спішімо творити добро
закликав Олександр Довженко.
3.
Зробіть повний синтаксичний розбір поданих речень:
Відмикаю світанок
скрипічним ключем. Вітер вив і сипав холодним дощем.
Домашня робота: уважно прочитайте правило на с. 44
(параграф 12)Вивчіть напам’ять те, що виділене чорним шрифтом. Випишіть або
придумайте самі 5 складних речень, підкресліть у них граматичні основи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий